WEAVING INFRASTRUCTURES

19./20./22.*/23. JAN. 2024, 20 Uhr, TANZPERFORMANCE, BRUT NORDWEST, NORDWESTBAHNSTRAsse 8-10, 1200 Wien

In WEAVING INFRASTRUCTURES untersucht die Choreografin Sara Lanner, wie uns Räume und Infrastrukturen prägen, ermächtigen oder einschränken. Anhand ihrer ganz unterschiedlichen persönlichen Hintergründe gehen drei Performerinnen der Frage nach, wo ihnen Infrastrukturen als Support-, Schutz- oder Machträume begegnen und sich in ihren Persönlichkeiten zeigen. Sie reagieren auf soziale und ökologische Krisen der Gegenwart und beleuchten Fragen von Care und sozialer Gerechtigkeit. Infrastrukturen können so unterschiedlich gestaltet sein: Sie begünstigen oder unterbinden Interaktion oder den Zugang zu Ressourcen. Sie regeln das Leben von Individuen, Gruppen, Milieus und Nationen. Sie formen deren Rituale, Normen oder Gesetze, schaffen Hierarchien und Mechanismen der In- und Exklusion. In WEAVING INFRASTRUCTURES brechen drei Frauen unterschiedlicher Herkunft Flächen auf, verwandeln Orte, Strukturen und damit ihre Geschichten lautstark tanzend bis flüsternd leise in neue Räume und emotionale Landschaften. 

Mit: Andrea Gunlaugsdóttir, Sara Lanner, Hyeji Nam 

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In WEAVING INFRASTRUCTURES, choreographer Sara Lanner examines the way spaces and infrastructures inform, empower, or restrict us. Based on their highly varying personal backgrounds, three female performers go out searching for answers to the question of where they have encountered infrastructures as spaces of support, protection, or power – and where they show in their personalities. They react to social and ecological crises of the present, and they shed light on matters of care and social equity. There are so many different ways to make infrastructures. They facilitate or prevent interaction or access to resources. They regulate the lives of individuals, groups, milieus, and nations. They shape their rituals, standards, or laws, creating hierarchies and mechanisms of inclusion and exclusion. In WEAVING INFRASTRUCTURES, three women of different backgrounds disrupt surfaces, transforming places, structures, and, by extension, their own stories into new spaces and emotional landscapes while dancing loudly or whispering quietly. 

 

With: Andrea Gunlaugsdóttir, Sara Lanner, Hyeji Nam 

Info & Tickets

 

Geben wir uns / teilen wir uns / überallhin. - Alles ist Tanz

13. DEZ., 18 UHR, PERFORMANCE, UNIVERSITÄTSGALERIE DER ANGEWANDTEN IM HEILIGENKREUZERHOF, 1010 WIEN

 

 

 

Kunstsammlung und Archiv, Universität für angewandte Kunst Wien & Franzi Kreis, Johanna Nielson

 

Im Kontext der Ausstellung 'Lill Tschudi – Franz Čižek. A delightful sort of game'

 

"Stehen nicht mehr in Scham / vor Blume und Baum, / vor schweigender Größe. / gelöst aus endlosem Ängstezaum / geben wir uns, / teilen wir uns / überallhin."

Nach einem Gedicht von Erika Giovanna Klien, welches an ihre Zeichnung „Erwachen“ angelehnt ist, entsteht ein Tanzduett zweier Frauen, die sich der rhythmischen Repetition ihrer Bewegungen hingeben. Ein flüchtiges Tanz-Ornament, das den Bildern der Ausstellung nachempfunden ist und die Inhalte der Reformpädagogik zur Zeit des wiener Kinetismus als Bewegungsimpuls aufgreift. 

Die Tänzerinnen bewegen sich zwischen synchronen Linien und akkumulierten Erinnerungen - unisono bis individuell. Sie kopieren einander spielerisch und verlassen die Erinnerung des Publikums als ornamentales Bewegungsbild zweier Partnerinnen im Raum.

Es ist keine Voranmeldung notwendig. Wir freuen uns auf Ihren Besuch!

 

RECASTED RELATIONS

7. Sept. - 22. okt. 2023, exhibition & performance, exhibit galerie, Schillerplatz 3, 1010 Wien

In der Ausstellung Recasted Relations zeigen zehn Künstlerinnen, die in den vergangenen drei Jahren Teilnehmerinnen des Mentoring-Programm Kunst der Akademie der bildenden Künste Wien für Absolvent_innen waren, neueste Arbeiten, in denen sie über zwischenmenschliche Beziehungen, physische und soziale Umgebungen, ihr Verhältnis zur künstlerischen Praxis, das globale Zusammenleben und Möglichkeitsräume für neue performative und relationale Körper reflektieren. Die Analyse der anthropozentrischen Bedingungen sowie die Reflexion auf die Verletzlichkeit und vice versa auf die Resilienz von Mensch und Umwelt bilden dabei die Grundlage.

Mit Arbeiten von: Brishty Alam, Nicoleta Auersperg, Julia S. Goodman, Sara Lanner, Yein Lee, Juliana Lindenhofer, Flavia Mazzanti, Laura Nitsch, Nora Severios, Laura Sperl // Performance: Sara Lanner mit Johanna Nielson // Jury: Sylvie Aigner, Barbara Horvath und Vanessa Joan Müller // Kuratorinnen: Ingeborg Erhart, Barbara Pflanzner // Fotos: eSeL.at - Joanna Pianka, Simon Veres

Info

 

THE NON-FUNGIBLE BODY?

PERFORMANCE AND DIGITALISATION, Publication

Diese Publikation erscheint zum Performance-Festival THE NON-FUNGIBLE BODY?, OK, Musiktheater Linz, 17.-19. Juni 2022

Herausgeber:innen: Alfred Weidinger für die OÖ Landes-Kultur GmbH, Freda Fiala, River Lin


Texte: Freda Fiala, Rose Lejeune, Geraldine Juárez, Bruce Quek

208 Seiten, zahlr. Illustrationen, in englischer und deutscher Sprache
ISBN 978-3-95476-543-0
Preis: € 22,00

SALON SOUTERRAIN: Time / Space

14. Feb. 2023, 18 Uhr, Kunsthalle im Museumsquartiert, Wien

TRANSFORMATION: TIME SPACE

Elisabeth Bakambamba Tambwe (artistic concept/direction)

Have you noticed that the value we assign to an object is conditional on where it is presented? A piece of clothing, depending on where it is worn, can gain or lose value. The same is true for a person’s skills; which are perceived differently depending on where they are encountered. We can thus agree that any concrete thing can be transformed, while also remaining the same. To move allows for transformation. It is thus a question of movement, space, and also time because there is no “here” and “now” without the past, and thinking about the future is undoubtedly linked to digesting the past. Finally, we could give ourselves the freedom to re-think the past! No longer the traditional position that forces us to look behind us but to give it a real place, like a friend accompanying us, walking beside us, in the present. Doesn’t the past deserve a future perspective?

with: music/sound by - Lena Fankhauser • Franz Hautzinger • Lukas König • Timor Litzenberger // panel discussion- moderated by Alexander Gaderer with Jesus Crespo Cuaresma • Anesu Dzvuke •Johanna Mayr-Keber • Helga Schania // performance by - Sara Lanner • Jahson the Scientist • Felix Vidensky  // and Hugo le Brigand • Luca Bonamore • David Ketter • Alaingo Lamama and Lau Lukkarila performing an extract of Speech of Love: Absence by Elisabeth Bakambamba Tambwe
styling by Wendy Jim special thanks to Ocarine Bosquet • Daniela Finzi • Rajkamal Kahlon• the team of Kunsthalle and Michael Stampfer team Lena Fankhauser (curator classical music) • Svetlana Gazic (foto) • Indra Jäger (production) • Benoit Juan (research) • Lolek Lipp (entrance) • David Pujadas Bosch (video) • Svetlana Schwin (light design)• Elisabeth Bakambamba Tambwe (artistic concept/direction)• Francois Tambwe (online marketing)• Tim Wikkering (graphic design)

 

ASIATOPIA - INTERNATIONAL PERFORMANCE ART FESTIVAL

2. - 9. Jänner, 2023, performing at BACC bangkok

Unterstützt von ACT OUT, einem Projekt der IG Freie Theaterarbeit, gefördert aus Mitteln des BMEIA

HART HAUS, HONGKONG

PERFORMANCE & ARTIST IN RESIDENCE, DECEMBER 2022

INWEAVE - PEACE CULTURE/UNEQUIVOCAL

7. Dez. 2022, 19:30, FLUCC, Praterstern 5, 1020 Wien

Für jene, die den Raum betreten, hat er eine Funktion. Wo tauchen Räume in unserer Biografie als Support-System, Schutz- oder Machtraum auf und wie haben diese unsere Persönlichkeit geprägt? Orte, Strukturen und deren Geschichten verweben sich in dieser Performance mit Glasfasern, Bändern, Gesten und Gestein. Sie werden vom Publikum entflochten - nicht zuletzt, um die Frage zu stellen, wie wir gesellschaftliche Konventionen auf der Suche nach care oder sozialer Gerechtigkeit untergraben (underminen) können und damit Veränderungen herbei führen.

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For those who enter the space, it has a function. Where do spaces appear in our biography as support systems, protective spaces, or power spaces, and how have they shaped our personalities? Places, structures and their histories interweave in this performance with fiberglass, ribbons, gestures and rock. They are unbraided by the audience - not least to pose the question of how we can subvert (undermine) social conventions in search of care or social justice, and thus bring about change.

 

Info

Fotos(C)Laura Ettel

 

MINING MINDS

12. + 14. Juli 2022, ImPulsTanz Festival [8:tension] Series, Kasino am Schwarzenbergplatz

„Unter der Oberfläche graben“ – so könnte das Motto der österreichischen Choreografin lauten, die 2021 mit dem renommierten H13 Niederösterreich Preis für Performance ausgezeichnet wurde. Inspiriert von Steve McQueens Western Deep bewegt sich Sara Lanner in MINING MINDS zwischen Berg­bau und Data­ Mining, zwischen materieller und immaterieller Ausbeutung, zwischen Wert, Ethik, Moral, Politik und Macht, und schafft dabei – mit Tänzer Costas Kekis, Licht­designer Bruno Pocheron und zum Sound von Peter Plos – eine Oberfläche der Interdepen­denzen, die an Denis Villeneuves Wüstenepos Dune erinnert.

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“Digging beneath the surface“ could be the Austrian choreographer’s motto, who was awarded the prestigious H13 Lower Austria Prize for Performance in 2021. Inspired by Steve McQueen’s Western Deep, Sara Lanner’s MINING MINDS examines fields of tension between natural resource mining and data mining, between material and immaterial exploitation, between values, ethics, morality, politics and power, creating a pattern of interdependencies reminiscent of Denis Villeneuve’s desert epic Dune. Her collaborators in this endeavour are dancer Costas Kekis, light designer Bruno Pocheron and sound artist Peter Plos.

 

Info & Tickets: ImPulsTanz Vienna International Dance Festival

 

BODY EMBEDDING

13. Mai-14. Juli 2022, Galerie 5020, Salzburg

INTIMATE ILLUSIONS

12. NOV 2021, 19 UHR, das weisse haus / Vienna Art Week, Hegelgasse 14, 1010 Wien

Foto (c) Nicole Toferer
Foto (c) Nicole Toferer

Okto.TV, Report & Interview - https://www.okto.tv/de/oktothek/episode/61bc5176866d0

 

„Intimate Illusions“ is a performative as well as poetic study on the effects of digital realms on our somatic and kinesthetic sense of self. The shiny and slick surface of a piece of sheet metal, one of the most fundamental forms used in metal working, becomes the performer's main partner in this choreography. Illuminating and reflecting on what surrounds us it leaves us with a flickering memory of shadowy images, bodies and landscapes. Acting as a mirror, agent, partner, desired tool or weapon but also as a space and place it thus tries to describe the multiplicities of post-digital corporealities in which we find and redefine ourselves - often within the split of a second.

The performance is part of the group exhibition "connections unplugged, bodies rewired" and takes place within VIENNA ART WEEK 2021.

 

 

MINING MINDS

Premiere @ brut nordwest - 14.-17. Okt, 20 Uhr Nordwestbahnstraße 8-10, 1200 Wien

The young choreographer Sara Lanner, recently awarded the renowned H13 Niederoesterreich Preis für Performance, will premiere her new piece Mining Minds at brut. In it, Sara Lanner progresses deep into our earth to uncover what lies hidden beneath the surface. Drawing a thematic line from mining to our global present, more specifically from data mining to the exploitation of body and mind, she develops a thrilling choreographic duet with dancer Costas Kekis that exposes the connections and interdependencies of society and policy.

Mining Minds begins by focussing on mining and its socio-political impact. Based on the term ‘mining’, Sara Lanner examines the processes of finding and extracting raw materials as well as the way we treat resources. In her on-stage research, the choreographer also comes across processes like ‘data mining’, where humans as such become the resource to be exploited for capitalist purposes. What fascinates Lanner is the way tangible material disappears in such virtual, bodyless processes, while at the same time the power structures behind the data flows become more and more invisible. And yet, the term ‘mining’ is intended to mean not only a destructive process, but also a momentum allowing awareness and potential empathy to derive. ‘I was inspired to do this choreography by the film Western Deep by Steve McQueen. It portrays one of South Africa’s largest mines. I took the conditions and functionality of mining as a basis for a choreographic duet, from which it becomes apparent how the way the surface of the earth is changed for acquiring raw materials involves our society in a twisted interdependence of values, ethics, morals, politics, and power.’

 

Info: brut-wien.at

Ditta Rudle about Mining Minds Tanzschrift.at 

Interview SKUG.at 

 

 

Foto (c) Christine Miess

MATERIAL STUDIES NO. 3 / PARALLEL VIENNA ART FAIR

12. SEPT 2021, 18 Uhr,  Hockegasse 37, 1180 Wien

Performance/ PARALLEL VIENNA Art Fair in Kollaboration mit Galerie Rudolf Leeb

Material Studies No. 3 untersucht performative Handlungen als Vorgang des Erinnerns und verknüpft diese mit einer persönlichen sowie kollektiven Geschichte. Die changierenden Identitäten eines Faltobjekts sowie der Zustand von Präsenz und Abwesenheit werden auf den Körper der Performerin übertragen und machen das Ausstellen ambivalenter Körperbilder sichtbar.

Performance-Video / Exhibition View

 

H13 Niederoesterreich Preis für Performance

8. SEPT, 19:30 UHR, Kunstraum Niederösterreich

09.-11. SEPT. AUSSTELLUNG / 11. SEPT., 13 UHR, AUDIENCE TALK

Jurystatement:

„Sara Lanners Projekt MINE befasst sich mit grundlegenden Fragen unserer Beziehung zur Welt: Mining, auf Deutsch am ehesten mit Bergbau übersetzbar, begegnet uns in der alltagssprachlichen Verwendung vielerorts. Beim Data-Mining werden Informationen gewonnen, Kryptowährungen müssen „gemined“ werden und nicht zuletzt in unserem Verhältnis zu unserer organischen und anorganischen Umwelt, bauen wir ab, schürfen oder extrahieren Rohstoffe. Inwiefern handelt es sich bei diesen Abbauprozessen um Einbahnstraßen, um reine Extraktionen mit drastischen Auswirkungen auf unsere Umwelt? Kann Mining auch von Körper zu Körper stattfinden, in einem wechselseitigen Austausch? Sara Lanners Performance, die am 01.09.2021 im Kunstraum Niederoesterreich erstmals gezeigt wird, eignet sich die für unsere Gegenwart höchst relevanten -Bedeutungswelten des Bergbaus sowohl metaphorisch als auch durch konkrete Materialstudien an.Sara Lanners Hintergrund liegt an den Schnittstellen zwischen darstellender und bildender Kunst; ihre Praxis zeichnet sich durch ein hohes choreographisches Verständnis, aber auch durch eine ausgesprochene Sensibilität für die Zeigekonventionen der bildenden Kunst aus, was sie für den Gewinn des H13 Niederoesterreich Preis für Performance prädestiniert.“

 

JuryMadeleine Amsler (Kuratorin, Dozentin & Koordinatorin des Performancepreis Schweiz),Katharina Brandl (Künstlerische Leitung Kunstraum Niederoesterreich), Kira Kirsch (Künstlerische Leitung & Geschäftsführung brut Wien) und Petra Poelzl (Künstlerische Leitung & Geschäftsführung Kunstpavillon & Neue Galerie, Innsbruck)

Performance und Preisverleihung:MI, 08.09.2021, 19:00 Uhr

Ausstellung:DO, 09.09. SA 11.09.2021

Artist Talk:SA, 11.09.2021, 13:00 Uhr

 

Podcast mit Katharina Brandl, MINE - https://imkunstraum.podigee.io/19-sara-lanner 

More about Sara Lanner @ https://www.les-nouveaux-riches.com/h13-gewinnerin-sara-lanner/

 

Images (c) Elsa Okazaki

 

IT'S IN YOUR MINE

17. - 19. JUNI 2021, Ausstellung und performance, Stadtgalerie lehen

AS OF NOW - LAVINIA LANNER & SARA LANNER

1. - 24. APRIL 2021, Performance 1.4., 18 und 19 Uhr

PERISCOPE, STERNECKSTRASSE 10, 5020 SALZBURG

AS OF NOW Sara Lanner & Lavinia Lanner
AS OF NOW Sara Lanner & Lavinia Lanner

KULTUR MAGAZIN - DIE PRESSE

Sara Lanner - Cover Kulturmagazin Die Presse

16. Dez - 16 Jan. 2021, Kunstsalon im fluc, praterstern 5, 1020 Wien

IN DER KUBATUR DES KABINETTS - der Kunstsalon zeigt

Exhibition in Public Space: Fluc Billboards, Praterstern 5. 

Online Exhibition: Link to the Performance Videos

 

The performance exhibition 'WHEN THE WORLD IS SICK, CAN SOMEONE BE WELL?’ is a collection of works from six international artists. At the end of this troubling year, together with the artists, Jianan Qu forms a rather rare platform for performance works, which for a moment serves as a safe place.

The setting of the exhibition deals with the current situation where live performance is to some degrees being disabled. At this very moment, how do pandemic politics affect the artists and their artistic expression? How can performative practice be connected to a social dimension despite social limitations?

 

Through the online platform and with the billboards as an intervention in the public space, the gathered artists talk about the now and the future. What is on their mind and what isn´t. Asking each other how things are going, they are at the same time waiting for what is to come.

The Chinese expression ‘Spring Autumn’ is another word for history. The meaning of these two seasons suggests a change or a transition - into the known as well as the unknown. The title ‘WHEN THE WORLD IS SICK, CAN SOMEONE BE WELL?’ derives from the lyrics of the Canadian band A Silver Mount Zion

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Ö1 Talentbörse - Ausstellung & Performance im Leopold Museum

28. Oktober 2020 - 07. März 2021

 

 

Ich freue mich den Ö1-Publikumspreis erhalten zu haben! Vielen Dank allen, die dazu beigetragen haben!

 

Live-Performance "Mother Tongue" by Sara Lanner ab 18:30 Uhr

Mit Werken der vier Nominierten: Camille Holowka, Sara Lanner, Simon Lehner, Juliana Lindenhofer

 

Mother Tongue #2

PELZVERKEHR FESTIVAL FUER TANZ UND PERFORMANCE // 19.09.2020, 18h, theaterHalle11, Klagenfurt/AT

 

Über die Dauer einer Stunde schreibe ich mit meiner Zunge die Worte MOTHER TONGUE in den Raum. Allmählich ergeben sich Variationen der Worte (MY OTHER TONGUE, HER TONGUE, HERE OR THERE, MY MASSIVE TONGUE …) und manchmal driften die lesbaren Buchstaben zu verschwommenen Zeichen oder Gemälden ab. Das Publikum hilft mir abwechselnd die Schale zu halten, in die ich meine Zunge tauche, um die Farbe aufzunehmen. Währenddessen entsteht ein zungengeschriebenes Gemälde und ein absurdes Dokument aus Farbe und Speichel.

 

Die Performance „Mother Tongue (#2)“ verbindet Überlegungen zu Sprache, Identität und geschriebenem Wort mit dem körpereigenen Sprechorgan – der Zunge. „Mother Tongue (#2)“ beschreibt einen ambivalenten Zustand zwischen Zeichen und Bedeutung, Bewegung und Schreiben, Prozess und Entscheidung. Auf poetische Weise erzählt sie von der Intimität zwischen dem Selbst und dem Anderen.

 

Basierend auf Sara Lanners eigener Biografie, mit zwei Sprachen und in zwei Kulturen aufgewachsen zu sein, schafft sie eine Performance, die ihre Erfahrungen stereotypischer Rollenbilder im alltäglichen Sprachgebrauch reflektiert und an einen aktuellen gesellschaftspolitischen Diskurs anknüpft.

Für PELZVERKEHR 2020 entsteht eine eigens adaptierte Version mit dem Titel „Mother Tongue (#2)". Festivalinfo

 

FLIP

19. Juli 2020, toZOMIA Art Space, Sonnwendviertel

FLIP ist eine performative Studie über die Geste des Malens als somatische Praxis in Raum und Zeit. Mit bänderartigen Skulpturen verbinden sich Handlungen mit dem Vorgang des Erinnerns und einer persönlichen Geschichte der Künstlerin. FLIP knüpft an eine Serie von bisher zwei Materialstudien an (Material Studies/Drawing, Ping Pong).

So 19. Juli 2020, 11 Uhr

toZOMIA Art Space | Bloch Bauer Promenade 28, 1100 Wien

Im Rahmen von | Sonntagsregal/Lastenfahrrad-basierter Markt Info

Mit freundlicher Unterstützung der Stadt Wien.

Fotos: Daniel Aschwanden, Laura Ettel

 

Lazy Holiday Makers

Pohoda in the AIR / July 11th 2020, 4:30pm, online stream - Performance Box // & Performance-Film at Kunstraum Niederösterreich / scroll down for link

The streaming is over - find our 3min. Performance-Film at Kunstraum Niederösterreich here

 

In the frame of Pohoda in the AIR Lazy Holiday Makers aka Mads Floor Andersen and Sara Lanner, perform live from the Performance Box. You can follow the performance and the whole Performance Box programme on 10th and 11th of July 2020 via online streaming.

 

The performance work of Lazy Holiday Makers is a floating, deflating and drifting off together. A confrontation of togetherness in loving resistance. Serving ice cold drinks on their inflatables they attempt to leak away from this world. A crumbling together – a plastic breath.

 

Lazy Holiday Makers consists of the artists Mads Floor Andersen and Sara Lanner. Here they bring their individual approaches to performance into play – seeking laziness as an artistic practice. Mads Floor Andersen has performed his work internationally and has created festivals and events, such as Nomadic Art Festival. Sara Lanner is a choreographer, dancer and visual artist, and has presented her works a.o. at brut Vienna, Tanzquartier Vienna and the University of Fine Arts Hamburg. www.madsfloorandersen.com  www.saralanner.com  

 

EXPOSURE TO A COMMUNITY TO COME

3 . - 7. Feb. 2020, Labor, Tanqzuartier Wien

Sabina Holzer mit Alix Eynaudi, Jack Hauser, Katrin Hornek, Sara Lanner, Jeroen Peeters, Elisabeth Schäfer, Brigitte Wilfing

(C)Sabina Holzer
(C)Sabina Holzer

 

 

This transdisciplinary research examines the materiality of writing, which means the writing and being written of bodies in relation to their environment. What are the inscriptions, indentions and traces? As writing is based on movement, gestures, vibration and time, surfaces and (writing) instruments, reading will evolve into an awareness of listening and getting in touch. It is an invitation to a future nature-culture fiction about the mess we’re in. And how we are struggling with scribbling gestures to make sense of time. It is an invitation to listen to choreographies of coexistence, to detect endangered seeds and to delve into our relations with them.

 

 

SCHLAFENDE HUNDE - Experimentelles Sound- und Performancefestival

23. NOV. 2019, 18-24Uhr, KunstKulturQuartier Nürnberg

 

Für Schlafende Hunde öffnen sich am 23. November 2019 drei Orte des KunstKulturQuartiers Nürnberg für einen Abend zu einer gemeinsamen Spielfläche. Über die Ausstellungsräume des Kunsthauses, den Kinosaal im Filmhaus und die alles verbindenden Flächen des Glasbaus im Künstlerhaus erstreckt sich ein Geflecht aus Performances, Soundinstallationen, Bargesprächen und Interventionen, in denen Besucher*innen dazu eingeladen sind sich zwischen Beschleunigung und Entschleunigung ihrer Zeit frei zu bedienen.

Mit Eva Borrmann, DAF / DYNAMISCHE AKUSTISCHE FORSCHUNG, Isabelle Enders, Jasmine Guffond, Jonas Till Hoffmann, Nele Jäger, Tadaomi Kageyama, Ilan Katin, Simone Körner, Sara Lanner, Julia Liedel, Carmen Loch, Marc Matter, Marius Meusch, Signe Raunkjaer Holm, Timo Reuber, Paolo Thorsen-Nagel, Sofi Utikal, Benjamin Zuber

Kuratiert von Michael Akstaller, Julia Hainz und Alexandra Hojenski

KunstKulturQuartier Nürnberg 

Königstraße 93, 90491 Nürnberg / Eintritt frei!

 

Guess What, Performance von Sara Lanner

Die Performance "Guess What" untersucht das Einnehmen von Standpunkten und Formen von physischer Repräsentation im Raum. Sie geht der Frage nach, wie Erinnerung und Projektion auf unsere zukünftigen physischen Zustände einwirken.

"Guess What" stellt die Frage, wie der Moment aussieht, in dem sich fluid Identität bildet, und welche Bewegungsqualitäten darin erlebt werden können. Dabei beschäftigt sich die Performerin mit dem fragilen Prozess, in dem körperlich Identität konstruiert wird und dabei nie eindeutig festgelegt ist. Vermeintliche Grenzen zwischen individueller und kollektiver Choreografie werden aufgezeichnet, und mithilfe der Anwesenden entfalten sich Geschichten neu.

Guess What wurde erstmals 2018 am imagetanz Festival, brut Wien, gezeigt, sowie im Herbst 2019 im oeffentlichen Raum in Macau und Zhuhai/China. 

 

ITERNATIONAL LIVE ART EXCHANGE

21.-27. OKT. 2019, Zhuhai, China

Poster: INTERNATIONAL LIVE ART EXCHANGE, ZHUHAI/CHINA

MIPAF - MACAU INTERNATIONAL PERFORMANCE ART FESTIVAL

18.-20. OKT. 2019, OX Warehouse Gallery, Macau

 As one of the major annual events conducted by the Ox Warehouse, MIPAF invites to Macau artists that are actively involved in the international art scene, in hopes to foster the exchange of creative approaches, with a manifestation of distinctive artistic personalities; as one would recognize, when the artist’s body becomes the medium, by turning observations of his own habitat into experimental interpretations and critiques, will bring forth a specified expression that reflects our state of ideologies and contexts. The elements of ‘action’, ‘body’ and ‘happenings’ in the Avant-garde Art, which articulate in the art community a theatrical expression of freedom; in recent years, performance art festivals have ceased to generate fertile grounds for the new and the unconventional-this particular form of art poses the power to enthrall. It is the aim of MIPAF to showcase a new generation of performance artists, with their idiosyncratic personas and disposition of creative practices. The Ox Warehouse has by far featured prominent artists from the cross-strait four cities, Korea, Japan, Singapore, Vietnam, Philippines, Norway, England, Ireland, Switzerland, Germany, Finland, France and Sweden; their performance works have resulted in multifaceted dialogues that invoked cultural shifts, social theories of a dynamic embodiment, psychoanalysis and political ecology.

We are pleased to announce the Ox Warehouse will be hosting MIPAF this year, where 18 artists with diverse regional backgrounds would present with us their latest works, to stimulate our wildest fantasies, with their deepest concerns on humanity. Traditional Chinese poetry has epitomized the very essence of Classical literature, on a curious note some poems were often left "untitled". The "untitled" works might have indicated that some things are better left unsaid; or the author did not wish for the title to contextualize what we see, by revealing the theme of the poetry. For the unsaid could be a powerful tool, the nameless works in contemporary art are no less than remarkable; they are works of art to bear unspeakable pain, obscure emotions, forlorn hopes or unrequited dreams. The show will present to the Macau audience, a comprehensive view on international and interregional works compelled to humanitarian purposes.

總策劃人:挪亞 / Curator: Noah // 聯合策劃人:陳進、胡懿菲 / Co-Curator: Chen Jin, Hu Yi Fei

藝術家名單 Artist List:
Brigitte Podgorschek (PRINZpod) 奧地利/ Austria; Wolfgang Podgorschek (PRINZpod) 奧地利/ Austria, Mads Floor Andersen 丹麥/ Denmark; Sara Lanner 奧地利/ Austria; MJ Lee 韓國/ Korea; Béatrice Didier 比利時/ Belgium; Gonzalo Rabanal (DEFORMES) 智利/ Chile; Valeria León Ibáñez (DEFORMES) 智利/ Chile; Teresa Catalina Varas Reyes (DEFORMES) 智利/ Chile; Chumpon Apisuk 泰國/ Thailand; Joakim Stampe 瑞典/ Sweden; Beate Linne 德國/ Germany; 盧青/ Lu Qing 中國/ China; 陳進/ Chen Jin 中國/ China; 胡懿菲/ Hu Yi Fei 中國/ China; 李鈺君/ Judy lei 中國澳門/ Macau, China; 段英梅/ Duan Ying Mei 中國China/ 德國Germany; 謝秋霞/ Chuyia Chia 馬來西亞 Malaysia/ 瑞典Sweden

主辦 Organisation:澳門牛房倉庫民間團體 Ox Warehouse, 贊助 Sponsors:澳門文化局IC、澳門基金會Fundação Macau, 支持 Supports:Danish Arts Foundation; Ministerio de las Culturas; las Artes y el Patrimonio; Trienal Deforms 2020; Asia-Europe Foundation; Wallonie-Bruxelles Interbational; Bundeskanzleramt Österreich;

 

VOLUME - JASMIN HOFFER, SARA LANNER, LIV SCHELLANDER

19./20./21. MÄRZ 2019, 20 UHR, imagetanz FESTIVAL brut, studio brut, Zieglergasse 25, 1070 Wien

In Volume erforschen die Performerinnen Jasmin Hoffer, Sara Lanner und Liv Schellander das Orale als komplexes Organensemble und multifunktionellen Raum. Körperlich und performativ nähern sie sich dem Mundraum als Begegnungszone von Aufnahme, Transformation und Ausstoßen an.

// In Volume, performers Jasmin Hoffer, Sara Lanner and Liv Schellander explore the oral as a complex ensemble of organs and a multi-functional space. Both physically and performatively, they approach the oral space as a zone of encounter informed by reception, transformation and ejection.

 

Info & Tickets: https://brut-wien.at/de/Programm/Kalender/Programm-2019/Maerz-2019/Jasmin-Hoffer-Sara-Lanner-Liv-Schellander-Volume

 

Konzept, Entwicklung, Performance Jasmin Hoffer, Sara Lanner, Liv Schellander / Dramaturgische Begleitung Gabrielle Cram / Raumkonzept Maria Grün, Dorothea Trappel / Eine Koproduktion von Living Examples und imagetanz / brut Wien. / Mit freundlicher Unterstützung der Kulturabteilung der Stadt Wien, nadaLokal und Studio Matsune.

 

MOTHER TONGUE  // Performance & Workshop

Lockvögel, Baby!  -  bock (BOCK) // goat (GOAT) Curated by Alexandra Hojenski and Signe Raunkjær

10.+11. Jan. 2019, Galerie der Hochschule für bildende Kunst, Hamburg

Mother Tongue, Performance: Sara Lanner
(c) Raffaela Bielesch

 

"For two hours I am writing the words MOTHER TONGUE onto a wall with my tongue.

Eventually variations of these words (MY OTHER TONGUE, HER TONGUE, HERE OR THERE, MY MASSIVE TONGUE,...) will come up and sometimes the clear letters drift off to unknown letters or strange signs. The audience becomes part of the performing body by holding glass plates, on which tongue written words are being placed into the room.

Meanwhile on the wall a tongue written graffiti is being created (or an absurd document), which stays permanently or untill the wall is being removed."

 

Mother Tongue connects thoughts on language and identity, not only throug spoken or written language, but through the body's own organ for speech (the tongue). Mother Tongue describes a state of ambivalence between sign and meaning, between movement and writing, process and decision as well as the self and the other.

Being raised bilingually and within two cultures herself, Sara Lanner draws upon a biographical personal experience that touches also a current political and social discussion.

 

MASSIVE TONGUES

workshop with Sara Lanner | Fri 11.01.2019, 11-15h | open to everyone!

The workshop “MASSIVE TONGUES” operates between fine arts and choreography. Based on thoughts about the materiality of one's own identity we will focus on performative overlaps of body, movement, writing and language. The workshop deals with exactly these interdisciplinary grey zones, drawing upon the experiences of Sara Lanner's work as an artist and choreographer dealing with social choreography and sculpture.In a shared process as well as on the basis of your own practice, we will delve into these question.

So please bring own works, comments and questions!

With kind support | Hoschule für bildende Kunst Hamburg |Bundeskanzleramt Österreich/Kunst und Kultur

WE WILL NOT LET YOU GO

by Fanni Futterknecht mit Lau Lukkarila, Sara Lanner, Eva-Maria Schaller, Lina Maria Venegas, Marcus Fassl, Mads Floor Andersen

21., 23., 24. Nov. 2018, 20 uhr, brut in der Nordbahnhalle/Vienna Art Week

Im Projekt WE WILL NOT LET YOU GO inszeniert die Künstlerin Fanni Futterknecht gemeinsam mit einer Gruppe von Darsteller*innen in der Nordbahn-Halle tableauartige Situationen und performative Bildmomente. Diese orientieren sich an abstrahierten medialen Bildern von ideologischen Momenten wie etwa Demonstrationen und Manifestationen. Mittels grafischer Sprachelemente und minimalistischer performativer Handlungen lassen Futterknecht und ihre Performer*innen choreografierte poetische Bilder entstehen.

 

WE WILL NOT LET YOU GO untersucht Subjektkonstruktionen innerhalb unserer westlichen Gesellschaft, Augenblicke vermeintlicher Gemeinsamkeit und die Isolation jedes einzelnen Menschen. Im Mittelpunkt des Projekts stehen die Sichtbarmachung von Machtstrukturen, Anschauungen und Wertsysteme innerhalb unserer Sprache und in Gruppenhierarchien. Außerdem werden die symbolische Aneignung von Raum und soziale Kontrolle thematisiert. Mit Tafeln und Schildern ausgestattet formieren sich die Performer*innen immer wieder neu zu einer Gruppe „stiller Sprechender“, die die Betrachter*innen auffordern, ihre eigene Stimme zu hören und zu Leser*innen zu werden.

 

Info/Tickets: https://brut-wien.at/de/Programm/Kalender/Programm-2018/2018_11_November_2018/2018-11-21_Fanni_Futterknecht_WE_WILL_NOT_LET_YOU_GO

 

Künstlerische Leitung / Installation / Text: Fanni Futterknecht // Performance und Choreografie Lau Lukkarila, Sara Lanner, Eva-Maria Schaller, Mads Floor Andersen, Lina Venegas, Marcus Fassl  // Dramaturgische und künstlerische Assistenz Costas Kekis // Musik/Komposition Peter Kutin, Moritz Nahold 

Eine Koproduktion von Fanni Futterknecht und brut Wien. Mit freundlicher Unterstützung der Kulturabteilung der Stadt Wien, des Bundeskanzleramts Kunst und Kultur, des Otto Mauer Fonds und des Landes Niederösterreich. In Kooperation mit der Nordbahn-Halle als Teil des F&E-Projekts „Mischung: Nordbahnhof“.

Foto: Eva Kees, Fanni Futterknecht

 

"AND" - Research Showing @ Im_flieger

9. Nov. 2018, 19:30 Uhr, Bräuhausgasse 40, 1050 Wien

(c) Hojenski/Lanner/Parlow, Ani Antonova
(c) Hojenski/Lanner/Parlow, Ani Antonova

 

Stumm gesprochene Interviews, kollektive Skulpturen, Konstellationen teils geteilter Erinnerungen. 

Sara Lanner erforscht Fragen nach geteiltem Wissen, Geschichte(n) und kontinuierlicher Praxis in einer persönlichen Choreographie. Durch Interviews mit Künstler_innen und Freund_innen der letzten drei Jahre wird eine kollektive Skulptur, ein poetischer Tanz, eine spekulative Praxis und scheinbare Kontinuität in den Raum gezeichnet.

Wen fragen, welche Frage zu stellen?
Mit wessen Geschichte(n) arbeiten?
Und welche Geschichten stehen bevor?
Auf wessen Wissen etwas gründen?

Und ...was bedeutet Kontinuität?

 

Dramaturgische und künstlerische Beratung: Gabrielle Cram, Sabina Holzer / Zeichnung: Lavinia Lanner / Dank an: Alexandra Hojenski / Supported by LIVING EXAMPLES, Im_flieger  http://imflieger.net/  

 

GUESS WHAT

PERFORMANCE@IMAGETANZ 2018, brut wien | 16. + 17. März 2018, 20:00 Uhr, brut im WERK X-Eldorado, Petersplatz 1, 1010 Wien

Sara Lanner Guess What
(c) Design: Ani Antonova, Foto: Michael Loizenbauer

 

 

Nachdem Sara Lanner bei vergangenen Ausgaben von imagetanz bereits ein Showing präsentiert und als Tänzerin in einem Stück von Anne Juren performt hat, bringt sie beim diesjährigen Festival ihre neue Performance zur Uraufführung. In Guess What untersucht die Choreografin und Tänzerin das Einnehmen von Standpunkten und verschiedene Formen von physischer Repräsentation im Raum und geht der Frage nach, wie Erinnerung und Projektion auf zukünftige physische Zustände einwirken.

 

In ihrem neuen Stück setzt Sara Lanner ihre künstlerische Arbeit über den Körper und sein Sein als soziale Choreografie und Skulptur fort. Aus dem Erinnern und dem Projizieren vergangener und zukünftiger körperlicher Zustände choreografiert sie eine Performance, in der die Gleichzeitigkeit mehrerer multipler Körperlichkeiten erfahrbar wird. Guess What stellt die Frage, wie der Moment aussieht, in dem sich fluid Identität bildet, und welche Bewegungsqualitäten darin erlebt werden können. Dabei beschäftigt sich Sara Lanner mit dem fragilen Prozess, in dem körperlich Identität konstruiert wird und dabei nie eindeutig festgelegt ist. Vermeintliche Grenzen zwischen individueller und kollektiver Choreografie werden aufgezeichnet, und mithilfe der Anwesenden entfalten sich Geschichten neu.

 

Eine Performance von und mit Sara Lanner, Dramaturgische Beratung: Gabrielle Cram, Raumkonzept: Steffi Parlow, Feedback: Olivia Schellander, Sabina Holzer, Sound Design: Michael Wedenig

 

Tickets & Info: www.brut-wien.at

Eine Koproduktion von Living Examples / Sara Lanner und imagetanz / brut Wien. Mit freundlicher Unterstützung der Kulturabteilung der Stadt Wien und des Bundeskanzleramts Kunst und Kultur. Dank an WTKB / Wiener Tanz- und KunstBewegung und die ttp WUK.

 

Winter Shorts

Showings @ Liquid Loft Studio & Raum 33

7. + 8. Dez. 2018, 19 uhr, Laxenburger Straße 28-30

 

Join us this Thursday and Friday in the rehearsal studios of Liquid Loft/Raum 33 for WINTER SHORTS. It will be two evenings of performances and concerts to finish off 2017 with artists such as Daniel Aschwanden, Georg Blaschke, Sara Lanner, Akemi Takeya, Liquid Loft and many others. Come join us and get out from the cold!!

 

Info https://www.facebook.com/events/365787077198510/?active_tab=discussion

 

GUESS WHAT - SHOWING

1. DEZ. 2018, 18 UHR, WTKB STUDIOS@2nd thursdays

(c) Hojenski/Lanner/Parlow
(c) Hojenski/Lanner/Parlow

 

After a two weeks residency at the WTKB Studios, Sara Lanner is presenting a snapshot of her work-in-progress called …guess what. She examines different modes of physical representations in space and is interested how memory and imagination are influencing physical conditions in the future.

  

Info: https://www.facebook.com/WTKB.org/photos/gm.373788946393933/298506740641931/?type=3&theater

  

ETIQUETTE DER ZUNGEN

7. OKT. 2017, 20h & 24h, Pathologisch-anatomische Sammlung im Narrenturm, Wien - PERFORMANCE,  ORF LANGE NACHTDER MUSEEN

Wie stellen sich Artgenossen aus?
Eine Verhandlung mit der
schaugestellten Zunge einer Tagelöhnerin ,über Gemeinsamkeiten des sich Ausstellens.
Das Publikum meditiert darüber wie Zunge und Tod entgrenzte Räume formen.
  
Sara Lanner (Performance) in Kooperation mit Klaus Spiess (Arts&Science Programm, Meduniwien)
Im Rahmen der ORF Lange Nacht der Museen 2017
  
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Mit freundlicher Unterstützung
Foto (c) Raffaela Bielesch

A LIVING EXAMPLE

CO2-Fest Happening 2017, Skopje, 05.09.2017 | 8pm | Kino Kultura

 

One more time, the Living Example performing itself in a new city. Reworked, further developed and as usual co-existing.

 

In cooperation with | Lokomotiva Skopje, Wild Card Residency/Life Long Burning

 

Info https://www.facebook.com/events/147841942478158/?acontext=%7B%22action_history%22%3A%22null%22%7D

 

NIMM DIE HÄNDE AUS MEINEM MUND

ALEXANDRA HOJENSKI / SARA LANNER / STEFFI PARLOW - AUSSTELLUNGSREIHE IN DREI SZENEN

NIMM DIE HÄNDE AUS MEINEM MUND FLYER HOJENSKI LANNER PARLOW
Fotos: Raffaela Bielesch, Alexandra Hojenski, Steffi Parlow
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NIMM DIE HÄNDE AUS MEINEM MUND, die Zunge aus den Augen und das Herz aus der Hose. Neue Handlungsräume eröffnen sich da, wo mittels (Selbst-)Ermächtigung, Behauptung, Infragestellung und auch Zurückhaltung feste Formen umgangen und somit Rollen und Positionen vermischt werden. Aus Versatzstücken von Choreografie, Objekten, Malerei und Sprache entsteht die kollaborative Ausstellungsreihe NDHAMM, die verschiedene Formen gegeneinander auszuspielen versucht. 

 

 

 

 

 

Szene 3

AKADEMIE GALERIE NÜRNBERG

26. 7. 2017 Eröffnung mit Performance 19 Uhr
27.7. – 13.8. 2017

Mi – So 14 – 19 Uhr

Akademie Galerie Nürnberg / Halle 13 Auf AEG / Muggenhofer Straße 135 / 90429 Nürnberg

 

Szene 2

DIE VITRINE
24. 7. 2017 Eröffnung 19 Uhr | 25. 7. – 13. 8. 2017

täglich einsehbar Hauptbahnhof Nürnberg / Königstorpassage / Ausgang zur Altstadt rechts

 

Szene 1

Rauminstallation in der Digitalwerkstatt

JAHRESAUSSTELLUNG ADBK NÜRNBERG

19. 7. 2017 Eröffnung 19 Uhr | 20. – 23. 7. 2017

geführter Einlass | Do - Fr 13 / 15 / 17 / 19 Uhr | Sa - So stündlich 12 - 19 Uhr

Akademie der Bildenden Künste Nürnberg

 
 

POESIE : ZUSAMMEN RAUFEN

Jack Hauser & Claudia Heu mit Daniel Aschwanden, Karlheinz Essl, Milli Bitterli, Gabrielle Cram, Lilo Nein, Thomas Ballhausen, Anton Tichawa, Frans Poelstra, Oleg Soulimenko, Yasmin Ritschl, Barbara Kraus, Sara Lanner, Lisa Hinterreithner, David Ender, Anita Kaya, Sabina Holzer und Elisabeth Flunger

Do 22. & Fr 23.6.2017 | 20-22 Uhr | Im_flieger@Schokoladenfabrik | Wien

Mit diesem Brief am 27. Februar 2017 hat POESIE:ZUSAMMEN RAUFEN begonnen.
"LIEBE FREUNDINNEN,
WOLLT IHR BEI EINEM ZUSAMMENRAUFEN MITDICHTEN?
CLAUDIA HEU & JACK HAUSER TREFFEN EUCH DANN ZU EINEM GESPRÄCH (OHNE RAUFEN) IN WIEN. JEDER TERMIN IST EINSAM. IRGENDWO. VERBINDLICH.
DIE TERMINE FÜR DIE WEITER TREFFENDEN ZWEI ABENDE DES ZUSAMMEN RAUFENS SIND:22. JUNI 2017 20 –22 UHR und 23. JUNI 2017 20 –22 UHR

 

BESTE ALLER TANZÜBUNGEN: DIE MUSIK WEGLASSEN, UM ENDLICH VOM BODEN AUFS SEIL ZU FALLEN. (Marcus Steinweg / 2017)

 

avec beaucoup de plaisir de t’avoir rencontré(e) / c’était un plaisir de vous avoir rencontré
comme ça / claudia & jack"

 Info & Foto-Dokumentation http://www.stffwchsl.net/materialien/poesie-zusammen/

 

Dreams and Tears of Anna Karenina

A musical by Jasmin Hoffer and Oleg Soulimenko with Sara Lanner and Oleg Soulimenko

12. Jun. 2017, 20 Uhr, Laiks Dejot Festival, Riga/Latvia

A homey musical tour through the dreams of Anna Karenina that crashes with Tchaikovsky, Dostoevsky and Michael Bulgakov. What Leo Tolstoy did not write but Anna Karenina dreamed - storytelling songs and passionate dances.


With special guests from Riga: Gunta Bāliņa, Vadim Meikshans\Krya and more

Info&Tickets: http://www.laiksdejotfestivals.lv/en/karenina/

Support:Das Land Steiermark,D.ID dance identity, BKA Österreich/Kunst und Kultur

Thanks to Im_flieger.

 

A Living Example

@ NAKT unplugged Festival

30.03.-02.04., Kampnagel/Frappant, Hamburg

Sara Lanner Raffaela Bielesch
(c) Raffaela Bielesch

 

A Living Example will be presented at the NAKT unplugged Festival on

01.04.17, 19:30h, Frappant/Hamburg 

Info + furhter programme

https://www.naktunplugged.de/nakt-at-night/nakt-at-night-ii/

Wiht kind support by BKA Österreich/Kunst und Kultur

 

THE INHERITANCE - imagetanz festival brut

Fr 3.3. | 19h | Kunsthalle/Karlsplatz, Wien

brut sara lanner inheritance imagetanz
(c) Andrea Salzmann

Reenactment von Arbeiten aus dem imagetanz-Archiv von 1989 bis 2017

 

Zur Eröffnung initiiert imagetanz das außergewöhnliche Projekt The Inheritance: Acht KünstlerInnen, die in der über 25-jährigen Geschichte des Festivals ein Stück bei imagetanz gezeigt haben, kehren gemeinsam mit einem jungen KünstlerIn zurück auf die Bühne. Mit dabei sind Daniel Aschwanden, Alix Eynaudi, Malika Fankha, Krõõt Juurak, Christine Gaigg, Philipp Gehmacher, Andrea Gunnlaugsdóttir, Matteo Haitzmann, Philippe Riéra/Superamas, Anne Juren, Sara Lanner, Simon Mayer, Gerald Straub, Doris Uhlich und Dorothea Zeyringer. Im Anschluss Eröffnungsparty im brut! (Achtung: The Inheritance findet in der Kunsthalle Wien Karlsplatz statt!)

 

 

Info & Tickets

http://brut-wien.at/de/Programm/Festivals-Projekte/Projekte/The-Inheritance

  

A PIECE YOU REMEMBER TO TELL - A PIECE YOU TELL TO REMEMBER

24.02.2017 | Tanzquartier Wien/Halle G

with a different group of performers also on 25.02.2017

Ein Tanzerinnerungsprojekt von Silke Bake und Peter Stamer mit 24 Choreograf_innen, Tänzer_innen und Performer_innen aus Wien.

 

FRIDAY SESSION, 24.02.17,
mit MILLI BITTERLI, THOMAS KASEBACHER, BARBARA KRAUS sowie CLAUDIA BOSSE, MAGDALENA CHOWANIEC, DEBORAH HAZLER, RADEK HEWELT, SARA LANNER, ANNA MENDELSSOHN, MICHAEL O'CONNOR, FRANS POELSTRA, YOSI WANUNU
Info & Tickets

A Living Example

10. Dez. 2016, 20 Uhr, WUK performing arts

Sara Lanner - A Living Example, WUK

How individual but, simultaneously, similar are we?

Analyzing her self as social sculpture and choreography, Sara Lanner is browsing through her own personality, page by page. Layer by layer she reveals stories, characteristics, categories and clichés that are specific to her own identity - but in which the audience finds itself at all times in the spotlight of their own reflection.

Sara Lanner | Concept, Choreography, Performance
Gabrielle Cram | Dramaturgical Support
Supported by | Huggy Bears/Superamas, ImPulsTanz Festival Vienna, Tanzquartier Vienna, die ttp

 

Event  http://www.wuk.at/event/id/18572

Foto-Dokumentation  https://www.buero-jbk.com/a-living-example-sara-lanner/

 

LILO NEIN | INCONVENIENT POSITIONS

curated by Felicitas Thun-Hohenstein

Sara Lanner & Yvonne Speglic | performances in response to the exhibition

Finissage 17.11.2016, 18h, Galerie Michaela Stock, Schleifmühlgasse 18, Wien

For the exhibition Inconvenient Positions, five sculptures by Lilo Nein are positioned in the rooms of Galerie Michaela Stock.

The exhibition Inconvenient Positions is the first stage of the artistic research project Writing Performance, which investigates various modes of recording, textualization and translation of performances in the interplay between different media.

http://www.galerie-stock.net/

 

Im_flieger LIVING ARCHIVE

SARA LANNER BY LUX FLUX & SAIRA BLANCHE THEATER

performance by Sara Lanner

Sara Lanner by Lux Flux & Saira Blanche Theater
(c) Jack Hauser

 

So 30.10.2016 // 20:00

20 YEARS LUX FLUX & SAIRA BLANCHE THEATER


SARA WILL PERFORM ONE OF THE GROUP’S MANY PERFORMANCES IN HER OWN WAY. THE PERFORMANCE WAS SELECTED BY LF & SBT WITH THE HELP OF A LIST OF ALL THEIR COLLABORATIVE WORKS. EACH OF US COULD NAME THREE PIECES. THE ONE WHICH WAS NAMED MOST OFTEN IS THE PERFORMANCE FOR THIS EVENING. SARA DID INTERVIEWS WITH EVERYBODY INVOLVED IN THE CHOSEN PERFORMANCE. SHE WILL NOT RE-ENACT, SHE WILL TRANSDUCE THESE INTERVIEWS INTO HER OWN PERFORMANCE.
SOON AFTER: DJ VANILLE PUPKIN WILL BRING GOOD VIBES TO US ALL. CALL IT A CELEBRATION
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Act II: Hope finds a hole

a performance by Nicholas Hoffman

with Florian Fusco, Sara Lanner, Stephen Mathewson, Paule Perrier,Klemens Waldhuber

October 1st, 2016 | Stadtgalerie Schwaz/Tirol

Nicholas Hoffman, Sara Lanner
(c) Nicholas Hoffman

 

Two cooks caught in a loop rehearsing a funeral dirge.

At the bar, a technician tries a hand at solitaire.

Meanwhile, Hope lounges on a bench in the backroom

Tongue gently sniffing around a black hole

Removing life from her left third molar.

Clumsily, sustenance rolls across the floor

Perhaps on its way out…

 

http://stadtgalerieschwaz.at/?page=2&l=de&ID=222

 

MATTRESS PIECES

by michikazu matsune with Andrea Gunnlaugsdóttir, Nicholas Hoffman, Sara Lanner, Mzamo Nondlwana

Michikazu Matsune, Andrea Gunnlaugsdottir, Nicholas Hoffman, Sara Lanner, Mzamo Nondlwana
(c) Michichazu Matsune
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About sleeping, awakening, loving, dreaming and dying
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ImPulsTanz Festival 2016, Leopold Museum Wien
19 July - 20:00h
21 July - 18:00h
22 July - 18:00h
 
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ES IST ZU ENDE

4. Dezember 2015 | Schlachthaus Theater Bern | BONE Performance Art Festival BERN

 

"Es ist zu Ende" is a performance by the Swiss artist Maya Minder. In the frame of this year's BONE Festival it will be performed by Sara Lanner.

 

 

BONE will take place in Bern from 1st-6th of December with a big program. More information here:

http://www.bone-performance.com/programm/bone-18/

https://www.facebook.com/boneperformance/

 

 

AUSstellenENTstellen

12.+13. JUN. 2015, Werkstück-Performances, Tanzquartier Wien

Ausgehend von Thomas Hirschhorns Arbeit Collage-Truth (2012) untersucht Sara Lanner Körper in Kommerz und Krieg. Im unmittelbaren Aufeinandertreffen gegensätzlicher Körperbilder beschäftigt sie sich mit der Kategorie der Integrität. Das Ausstellen von Körpern wird als Mechanismus des Entstellens befragt. Dafür setzt sich Sara Lanner mit der Instrumentalisierung von Körpern zu Werbe- und Propagandazwecken auseinander.

 

Sara Lanner: Konzept, Choreografie, Performance; Michael Wedenig: Komposition, Sound Design; Anja Kohlweiss : Kostüm; Dramaturgische Beratung und Feedback: Yosi Wanunu, Katharina Greimel, Ana Jelušić, Gabrielle Cram

 

http://www.tqw.at/de/events/werkstueck-2015?date=2015-06-13_20-30&mini=calendar%2F2015-06