In WEAVING INFRASTRUCTURES untersucht die Choreografin Sara Lanner, wie uns Räume und Infrastrukturen prägen, ermächtigen oder einschränken. Anhand ihrer ganz unterschiedlichen persönlichen Hintergründe gehen drei Performerinnen der Frage nach, wo ihnen Infrastrukturen als Support-, Schutz- oder Machträume begegnen und sich in ihren Persönlichkeiten zeigen. Sie reagieren auf soziale und ökologische Krisen der Gegenwart und beleuchten Fragen von Care und sozialer Gerechtigkeit. Infrastrukturen können so unterschiedlich gestaltet sein: Sie begünstigen oder unterbinden Interaktion oder den Zugang zu Ressourcen. Sie regeln das Leben von Individuen, Gruppen, Milieus und Nationen. Sie formen deren Rituale, Normen oder Gesetze, schaffen Hierarchien und Mechanismen der In- und Exklusion. In WEAVING INFRASTRUCTURES brechen drei Frauen unterschiedlicher Herkunft Flächen auf, verwandeln Orte, Strukturen und damit ihre Geschichten lautstark tanzend bis flüsternd leise in neue Räume und emotionale Landschaften.
Mit: Andrea Gunlaugsdóttir, Sara Lanner, Hyeji Nam
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In WEAVING INFRASTRUCTURES, choreographer Sara Lanner examines the way spaces and infrastructures inform, empower, or restrict us. Based on their highly varying personal backgrounds, three female performers go out searching for answers to the question of where they have encountered infrastructures as spaces of support, protection, or power – and where they show in their personalities. They react to social and ecological crises of the present, and they shed light on matters of care and social equity. There are so many different ways to make infrastructures. They facilitate or prevent interaction or access to resources. They regulate the lives of individuals, groups, milieus, and nations. They shape their rituals, standards, or laws, creating hierarchies and mechanisms of inclusion and exclusion. In WEAVING INFRASTRUCTURES, three women of different backgrounds disrupt surfaces, transforming places, structures, and, by extension, their own stories into new spaces and emotional landscapes while dancing loudly or whispering quietly.
With: Andrea Gunlaugsdóttir, Sara Lanner, Hyeji Nam
Kunstsammlung und Archiv, Universität für angewandte Kunst Wien & Franzi Kreis, Johanna Nielson
Im Kontext der Ausstellung 'Lill Tschudi – Franz Čižek. A delightful sort of game'
"Stehen nicht mehr in Scham / vor Blume und Baum, / vor schweigender Größe. / gelöst aus endlosem Ängstezaum / geben wir uns, / teilen wir uns / überallhin."
Nach einem Gedicht von Erika Giovanna Klien, welches an ihre Zeichnung „Erwachen“ angelehnt ist, entsteht ein Tanzduett zweier Frauen, die sich der rhythmischen Repetition ihrer Bewegungen hingeben. Ein flüchtiges Tanz-Ornament, das den Bildern der Ausstellung nachempfunden ist und die Inhalte der Reformpädagogik zur Zeit des wiener Kinetismus als Bewegungsimpuls aufgreift.
Die Tänzerinnen bewegen sich zwischen synchronen Linien und akkumulierten Erinnerungen - unisono bis individuell. Sie kopieren einander spielerisch und verlassen die Erinnerung des Publikums als ornamentales Bewegungsbild zweier Partnerinnen im Raum.
Es ist keine Voranmeldung notwendig. Wir freuen uns auf Ihren Besuch!
In der Ausstellung Recasted Relations zeigen zehn Künstlerinnen, die in den vergangenen drei Jahren Teilnehmerinnen des Mentoring-Programm Kunst der Akademie der bildenden Künste Wien für Absolvent_innen waren, neueste Arbeiten, in denen sie über zwischenmenschliche Beziehungen, physische und soziale Umgebungen, ihr Verhältnis zur künstlerischen Praxis, das globale Zusammenleben und Möglichkeitsräume für neue performative und relationale Körper reflektieren. Die Analyse der anthropozentrischen Bedingungen sowie die Reflexion auf die Verletzlichkeit und vice versa auf die Resilienz von Mensch und Umwelt bilden dabei die Grundlage.
Mit Arbeiten von: Brishty Alam, Nicoleta Auersperg, Julia S. Goodman, Sara Lanner, Yein Lee, Juliana Lindenhofer, Flavia Mazzanti, Laura Nitsch, Nora Severios, Laura Sperl // Performance: Sara Lanner mit Johanna Nielson // Jury: Sylvie Aigner, Barbara Horvath und Vanessa Joan Müller // Kuratorinnen: Ingeborg Erhart, Barbara Pflanzner // Fotos: eSeL.at - Joanna Pianka, Simon Veres
Diese Publikation erscheint zum Performance-Festival THE NON-FUNGIBLE BODY?, OK, Musiktheater Linz, 17.-19. Juni 2022
Herausgeber:innen: Alfred Weidinger für die OÖ Landes-Kultur GmbH, Freda Fiala, River Lin
Texte: Freda Fiala, Rose Lejeune, Geraldine Juárez, Bruce Quek
208 Seiten, zahlr. Illustrationen, in englischer und deutscher Sprache
ISBN 978-3-95476-543-0
Preis: € 22,00
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Unterstützt von ACT OUT, einem Projekt der IG Freie Theaterarbeit, gefördert aus Mitteln des BMEIA
Für jene, die den Raum betreten, hat er eine Funktion. Wo tauchen Räume in unserer Biografie als Support-System, Schutz- oder Machtraum auf und wie haben diese unsere Persönlichkeit geprägt? Orte, Strukturen und deren Geschichten verweben sich in dieser Performance mit Glasfasern, Bändern, Gesten und Gestein. Sie werden vom Publikum entflochten - nicht zuletzt, um die Frage zu stellen, wie wir gesellschaftliche Konventionen auf der Suche nach care oder sozialer Gerechtigkeit untergraben (underminen) können und damit Veränderungen herbei führen.
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For those who enter the space, it has a function. Where do spaces appear in our biography as support systems, protective spaces, or power spaces, and how have they shaped our personalities? Places, structures and their histories interweave in this performance with fiberglass, ribbons, gestures and rock. They are unbraided by the audience - not least to pose the question of how we can subvert (undermine) social conventions in search of care or social justice, and thus bring about change.
Fotos(C)Laura Ettel
„Unter der Oberfläche graben“ – so könnte das Motto der österreichischen Choreografin lauten, die 2021 mit dem renommierten H13 Niederösterreich Preis für Performance ausgezeichnet wurde. Inspiriert von Steve McQueens Western Deep bewegt sich Sara Lanner in MINING MINDS zwischen Bergbau und Data Mining, zwischen materieller und immaterieller Ausbeutung, zwischen Wert, Ethik, Moral, Politik und Macht, und schafft dabei – mit Tänzer Costas Kekis, Lichtdesigner Bruno Pocheron und zum Sound von Peter Plos – eine Oberfläche der Interdependenzen, die an Denis Villeneuves Wüstenepos Dune erinnert.
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“Digging beneath the surface“ could be the Austrian choreographer’s motto, who was awarded the prestigious H13 Lower Austria Prize for Performance in 2021. Inspired by Steve McQueen’s Western Deep, Sara Lanner’s MINING MINDS examines fields of tension between natural resource mining and data mining, between material and immaterial exploitation, between values, ethics, morality, politics and power, creating a pattern of interdependencies reminiscent of Denis Villeneuve’s desert epic Dune. Her collaborators in this endeavour are dancer Costas Kekis, light designer Bruno Pocheron and sound artist Peter Plos.
Info & Tickets: ImPulsTanz Vienna International Dance Festival
Gruppenausstellung https://5020.info/programm/body-embedding
Okto.TV, Report & Interview - https://www.okto.tv/de/oktothek/episode/61bc5176866d0
„Intimate Illusions“ is a performative as well as poetic study on the effects of digital realms on our somatic and kinesthetic sense of self. The shiny and slick surface of a piece of sheet metal, one of the most fundamental forms used in metal working, becomes the performer's main partner in this choreography. Illuminating and reflecting on what surrounds us it leaves us with a flickering memory of shadowy images, bodies and landscapes. Acting as a mirror, agent, partner, desired tool or weapon but also as a space and place it thus tries to describe the multiplicities of post-digital corporealities in which we find and redefine ourselves - often within the split of a second.
The performance is part of the group exhibition "connections unplugged, bodies rewired" and takes place within VIENNA ART WEEK 2021.
The young choreographer Sara Lanner, recently awarded the renowned H13 Niederoesterreich Preis für Performance, will premiere her new piece Mining Minds at brut. In it, Sara Lanner progresses deep into our earth to uncover what lies hidden beneath the surface. Drawing a thematic line from mining to our global present, more specifically from data mining to the exploitation of body and mind, she develops a thrilling choreographic duet with dancer Costas Kekis that exposes the connections and interdependencies of society and policy.
Mining Minds begins by focussing on mining and its socio-political impact. Based on the term ‘mining’, Sara Lanner examines the processes of finding and extracting raw materials as well as the way we treat resources. In her on-stage research, the choreographer also comes across processes like ‘data mining’, where humans as such become the resource to be exploited for capitalist purposes. What fascinates Lanner is the way tangible material disappears in such virtual, bodyless processes, while at the same time the power structures behind the data flows become more and more invisible. And yet, the term ‘mining’ is intended to mean not only a destructive process, but also a momentum allowing awareness and potential empathy to derive. ‘I was inspired to do this choreography by the film Western Deep by Steve McQueen. It portrays one of South Africa’s largest mines. I took the conditions and functionality of mining as a basis for a choreographic duet, from which it becomes apparent how the way the surface of the earth is changed for acquiring raw materials involves our society in a twisted interdependence of values, ethics, morals, politics, and power.’
Info: brut-wien.at
Ditta Rudle about Mining Minds Tanzschrift.at
Interview SKUG.at
Foto (c) Christine Miess
Performance/ PARALLEL VIENNA Art Fair in Kollaboration mit Galerie Rudolf Leeb
Material Studies No. 3 untersucht performative Handlungen als Vorgang des Erinnerns und verknüpft diese mit einer persönlichen sowie kollektiven Geschichte. Die changierenden Identitäten eines Faltobjekts sowie der Zustand von Präsenz und Abwesenheit werden auf den Körper der Performerin übertragen und machen das Ausstellen ambivalenter Körperbilder sichtbar.
Performance-Video / Exhibition View
Jurystatement:
„Sara Lanners Projekt MINE befasst sich mit grundlegenden Fragen unserer Beziehung zur Welt: Mining, auf Deutsch am ehesten mit Bergbau übersetzbar, begegnet uns in der alltagssprachlichen Verwendung vielerorts. Beim Data-Mining werden Informationen gewonnen, Kryptowährungen müssen „gemined“ werden und nicht zuletzt in unserem Verhältnis zu unserer organischen und anorganischen Umwelt, bauen wir ab, schürfen oder extrahieren Rohstoffe. Inwiefern handelt es sich bei diesen Abbauprozessen um Einbahnstraßen, um reine Extraktionen mit drastischen Auswirkungen auf unsere Umwelt? Kann Mining auch von Körper zu Körper stattfinden, in einem wechselseitigen Austausch? Sara Lanners Performance, die am 01.09.2021 im Kunstraum Niederoesterreich erstmals gezeigt wird, eignet sich die –für unsere Gegenwart höchst relevanten -Bedeutungswelten des Bergbaus sowohl metaphorisch als auch durch konkrete Materialstudien an.Sara Lanners Hintergrund liegt an den Schnittstellen zwischen darstellender und bildender Kunst; ihre Praxis zeichnet sich durch ein hohes choreographisches Verständnis, aber auch durch eine ausgesprochene Sensibilität für die Zeigekonventionen der bildenden Kunst aus, was sie für den Gewinn des H13 Niederoesterreich Preis für Performance prädestiniert.“
JuryMadeleine Amsler (Kuratorin, Dozentin & Koordinatorin des Performancepreis Schweiz),Katharina Brandl (Künstlerische Leitung Kunstraum Niederoesterreich), Kira Kirsch (Künstlerische Leitung & Geschäftsführung brut Wien) und Petra Poelzl (Künstlerische Leitung & Geschäftsführung Kunstpavillon & Neue Galerie, Innsbruck)
Performance und Preisverleihung:MI, 08.09.2021, 19:00 Uhr
Ausstellung:DO, 09.09. –SA 11.09.2021
Artist Talk:SA, 11.09.2021, 13:00 Uhr
Podcast mit Katharina Brandl, MINE - https://imkunstraum.podigee.io/19-sara-lanner
More about Sara Lanner @ https://www.les-nouveaux-riches.com/h13-gewinnerin-sara-lanner/
Images (c) Elsa Okazaki
Link to the full interview @ Kultur Magazin/Die Presse, 16th of Oct. 2020
Exhibition in Public Space: Fluc Billboards, Praterstern 5.
Online Exhibition: Link to the Performance Videos
The performance exhibition 'WHEN THE WORLD IS SICK, CAN SOMEONE BE WELL?’ is a collection of works from six international artists. At the end of this troubling year, together with the artists, Jianan Qu forms a rather rare platform for performance works, which for a moment serves as a safe place.
The setting of the exhibition deals with the current situation where live performance is to some degrees being disabled. At this very moment, how do pandemic politics affect the artists and their artistic expression? How can performative practice be connected to a social dimension despite social limitations?
Through the online platform and with the billboards as an intervention in the public space, the gathered artists talk about the now and the future. What is on their mind and what isn´t. Asking each other how things are going, they are at the same time waiting for what is to come.
The Chinese expression ‘Spring Autumn’ is another word for history. The meaning of these two seasons suggests a change or a transition - into the known as well as the unknown. The title ‘WHEN THE WORLD IS SICK, CAN SOMEONE BE WELL?’ derives from the lyrics of the Canadian band A Silver Mount Zion
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Ich freue mich den Ö1-Publikumspreis erhalten zu haben! Vielen Dank allen, die dazu beigetragen haben!
Live-Performance "Mother Tongue" by Sara Lanner ab 18:30 Uhr
Mit Werken der vier Nominierten: Camille Holowka, Sara Lanner, Simon Lehner, Juliana Lindenhofer
Über die Dauer einer Stunde schreibe ich mit meiner Zunge die Worte MOTHER TONGUE in den Raum. Allmählich ergeben sich Variationen der Worte (MY OTHER TONGUE, HER TONGUE, HERE OR THERE, MY MASSIVE TONGUE …) und manchmal driften die lesbaren Buchstaben zu verschwommenen Zeichen oder Gemälden ab. Das Publikum hilft mir abwechselnd die Schale zu halten, in die ich meine Zunge tauche, um die Farbe aufzunehmen. Währenddessen entsteht ein zungengeschriebenes Gemälde und ein absurdes Dokument aus Farbe und Speichel.
Die Performance „Mother Tongue (#2)“ verbindet Überlegungen zu Sprache, Identität und geschriebenem Wort mit dem körpereigenen Sprechorgan – der Zunge. „Mother Tongue (#2)“ beschreibt einen ambivalenten Zustand zwischen Zeichen und Bedeutung, Bewegung und Schreiben, Prozess und Entscheidung. Auf poetische Weise erzählt sie von der Intimität zwischen dem Selbst und dem Anderen.
Basierend auf Sara Lanners eigener Biografie, mit zwei Sprachen und in zwei Kulturen aufgewachsen zu sein, schafft sie eine Performance, die ihre Erfahrungen stereotypischer Rollenbilder im alltäglichen Sprachgebrauch reflektiert und an einen aktuellen gesellschaftspolitischen Diskurs anknüpft.
Für PELZVERKEHR 2020 entsteht eine eigens adaptierte Version mit dem Titel „Mother Tongue (#2)". Festivalinfo
So 19. Juli 2020, 11 Uhr
toZOMIA Art Space | Bloch Bauer Promenade 28, 1100 Wien
Im Rahmen von | Sonntagsregal/Lastenfahrrad-
Mit freundlicher Unterstützung der Stadt Wien.
Fotos: Daniel Aschwanden, Laura Ettel
The streaming is over - find our 3min. Performance-Film at Kunstraum Niederösterreich here
In the frame of Pohoda in the AIR Lazy Holiday Makers aka Mads Floor Andersen and Sara Lanner, perform live from the Performance Box. You can follow the performance and the whole Performance Box programme on 10th and 11th of July 2020 via online streaming.
The performance work of Lazy Holiday Makers is a floating, deflating and drifting off together. A confrontation of togetherness in loving resistance. Serving ice cold drinks on their inflatables they attempt to leak away from this world. A crumbling together – a plastic breath.
Lazy Holiday Makers consists of the artists Mads Floor Andersen and Sara Lanner. Here they bring their individual approaches to performance into play – seeking laziness as an artistic practice. Mads Floor Andersen has performed his work internationally and has created festivals and events, such as Nomadic Art Festival. Sara Lanner is a choreographer, dancer and visual artist, and has presented her works a.o. at brut Vienna, Tanzquartier Vienna and the University of Fine Arts Hamburg. www.madsfloorandersen.com www.saralanner.com
This transdisciplinary research examines the materiality of writing, which means the writing and being written of bodies in relation to their environment. What are the inscriptions, indentions and traces? As writing is based on movement, gestures, vibration and time, surfaces and (writing) instruments, reading will evolve into an awareness of listening and getting in touch. It is an invitation to a future nature-culture fiction about the mess we’re in. And how we are struggling with scribbling gestures to make sense of time. It is an invitation to listen to choreographies of coexistence, to detect endangered seeds and to delve into our relations with them.
Für Schlafende Hunde öffnen sich am 23. November 2019 drei Orte des KunstKulturQuartiers Nürnberg für einen Abend zu einer gemeinsamen Spielfläche. Über die Ausstellungsräume des Kunsthauses, den Kinosaal im Filmhaus und die alles verbindenden Flächen des Glasbaus im Künstlerhaus erstreckt sich ein Geflecht aus Performances, Soundinstallationen, Bargesprächen und Interventionen, in denen Besucher*innen dazu eingeladen sind sich zwischen Beschleunigung und Entschleunigung ihrer Zeit frei zu bedienen.
Mit Eva Borrmann, DAF / DYNAMISCHE AKUSTISCHE FORSCHUNG, Isabelle Enders, Jasmine Guffond, Jonas Till Hoffmann, Nele Jäger, Tadaomi Kageyama, Ilan Katin, Simone Körner, Sara Lanner, Julia Liedel, Carmen Loch, Marc Matter, Marius Meusch, Signe Raunkjaer Holm, Timo Reuber, Paolo Thorsen-Nagel, Sofi Utikal, Benjamin Zuber
Kuratiert von Michael Akstaller, Julia Hainz und Alexandra Hojenski
KunstKulturQuartier Nürnberg
Königstraße 93, 90491 Nürnberg / Eintritt frei!
Guess What, Performance von Sara Lanner
Die Performance "Guess What" untersucht das Einnehmen von Standpunkten und Formen von physischer Repräsentation im Raum. Sie geht der Frage nach, wie Erinnerung und Projektion auf unsere zukünftigen physischen Zustände einwirken.
"Guess What" stellt die Frage, wie der Moment aussieht, in dem sich fluid Identität bildet, und welche Bewegungsqualitäten darin erlebt werden können. Dabei beschäftigt sich die Performerin mit dem fragilen Prozess, in dem körperlich Identität konstruiert wird und dabei nie eindeutig festgelegt ist. Vermeintliche Grenzen zwischen individueller und kollektiver Choreografie werden aufgezeichnet, und mithilfe der Anwesenden entfalten sich Geschichten neu.
Guess What wurde erstmals 2018 am imagetanz Festival, brut Wien, gezeigt, sowie im Herbst 2019 im oeffentlichen Raum in Macau und Zhuhai/China.
As one of the major annual events conducted by the Ox Warehouse, MIPAF invites to Macau artists that are actively involved in the international art scene, in
hopes to foster the exchange of creative approaches, with a manifestation of distinctive artistic personalities; as one would recognize, when the artist’s body becomes the medium, by turning
observations of his own habitat into experimental interpretations and critiques, will bring forth a specified expression that reflects our state of ideologies and contexts. The elements of
‘action’, ‘body’ and ‘happenings’ in the Avant-garde Art, which articulate in the art community a theatrical expression of freedom; in recent years, performance art festivals have ceased to
generate fertile grounds for the new and the unconventional-this particular form of art poses the power to enthrall. It is the aim of MIPAF to showcase a new generation of performance artists,
with their idiosyncratic personas and disposition of creative practices. The Ox Warehouse has by far featured prominent artists from the cross-strait four cities, Korea, Japan, Singapore,
Vietnam, Philippines, Norway, England, Ireland, Switzerland, Germany, Finland, France and Sweden; their performance works have resulted in multifaceted dialogues that invoked cultural shifts,
social theories of a dynamic embodiment, psychoanalysis and political ecology.
We are pleased to announce the Ox
Warehouse will be hosting MIPAF this year, where 18 artists with diverse regional backgrounds would present with us their latest works, to stimulate our wildest fantasies, with their deepest
concerns on humanity. Traditional Chinese poetry has epitomized the very essence of Classical literature, on a curious note some poems were often left "untitled". The "untitled" works might have
indicated that some things are better left unsaid; or the author did not wish for the title to contextualize what we see, by revealing the theme of the poetry. For the unsaid could be a powerful
tool, the nameless works in contemporary art are no less than remarkable; they are works of art to bear unspeakable pain, obscure emotions, forlorn hopes or unrequited dreams. The show will
present to the Macau audience, a comprehensive view on international and interregional works compelled to humanitarian purposes.
總策劃人:挪亞 / Curator:
Noah // 聯合策劃人:陳進、胡懿菲 / Co-Curator: Chen Jin, Hu Yi Fei
藝術家名單 Artist List:
Brigitte Podgorschek (PRINZpod) 奧地利/ Austria; Wolfgang Podgorschek (PRINZpod) 奧地利/
Austria, Mads Floor Andersen 丹麥/ Denmark;
Sara Lanner 奧地利/ Austria; MJ Lee 韓國/ Korea; Béatrice Didier 比利時/ Belgium; Gonzalo Rabanal (DEFORMES) 智利/ Chile; Valeria León Ibáñez (DEFORMES) 智利/ Chile; Teresa Catalina Varas Reyes (DEFORMES) 智利/ Chile; Chumpon Apisuk 泰國/ Thailand; Joakim Stampe 瑞典/ Sweden; Beate Linne 德國/ Germany; 盧青/ Lu Qing 中國/ China; 陳進/ Chen Jin 中國/ China; 胡懿菲/ Hu Yi Fei 中國/ China; 李鈺君/ Judy lei 中國澳門/ Macau, China; 段英梅/ Duan Ying Mei 中國China/ 德國Germany; 謝秋霞/ Chuyia Chia 馬來西亞 Malaysia/ 瑞典Sweden
主辦 Organisation:澳門牛房倉庫民間團體 Ox Warehouse, 贊助 Sponsors:澳門文化局IC、澳門基金會Fundação
Macau, 支持
Supports:Danish Arts Foundation; Ministerio de las Culturas; las Artes y el Patrimonio; Trienal Deforms 2020; Asia-Europe Foundation; Wallonie-Bruxelles Interbational; Bundeskanzleramt
Österreich;
In Volume erforschen die Performerinnen Jasmin Hoffer, Sara Lanner und Liv Schellander das Orale als komplexes Organensemble und multifunktionellen Raum. Körperlich und performativ nähern sie sich dem Mundraum als Begegnungszone von Aufnahme, Transformation und Ausstoßen an.
// In Volume, performers Jasmin Hoffer, Sara Lanner and Liv Schellander explore the oral as a complex ensemble of organs and a multi-functional space. Both physically and performatively, they approach the oral space as a zone of encounter informed by reception, transformation and ejection.
Info & Tickets: https://brut-wien.at/de/Programm/Kalender/Programm-2019/Maerz-2019/Jasmin-Hoffer-Sara-Lanner-Liv-Schellander-Volume
Konzept, Entwicklung, Performance Jasmin Hoffer, Sara Lanner, Liv Schellander / Dramaturgische Begleitung Gabrielle Cram / Raumkonzept Maria Grün, Dorothea Trappel / Eine Koproduktion von Living Examples und imagetanz / brut Wien. / Mit freundlicher Unterstützung der Kulturabteilung der Stadt Wien, nadaLokal und Studio Matsune.
"For two hours I am writing the words MOTHER TONGUE onto a wall with my tongue.
Eventually variations of these words (MY OTHER TONGUE, HER TONGUE, HERE OR THERE, MY MASSIVE TONGUE,...) will come up and sometimes the clear letters drift off to unknown letters or strange signs. The audience becomes part of the performing body by holding glass plates, on which tongue written words are being placed into the room.
Meanwhile on the wall a tongue written graffiti is being created (or an absurd document), which stays permanently or untill the wall is being removed."
Mother Tongue connects thoughts on language and identity, not only
throug spoken or written language, but through the body's own organ for speech (the tongue). Mother Tongue describes a state of ambivalence between sign and meaning, between movement and writing,
process and decision as well as the self and the other.
Being raised bilingually and within two cultures herself, Sara Lanner draws upon a biographical personal experience that touches also a current political and social discussion.
MASSIVE TONGUES
workshop with Sara Lanner | Fri 11.01.2019, 11-15h | open to everyone!
The workshop “MASSIVE TONGUES” operates between fine arts and
choreography. Based on thoughts about the materiality of one's own identity we will focus on performative overlaps of body, movement, writing and language. The workshop deals with exactly these interdisciplinary grey zones, drawing upon the
experiences of Sara Lanner's work as an artist and choreographer dealing with social choreography and sculpture.In a shared process as well as on the basis of your own practice, we will delve
into these question.
So please bring own works, comments and questions!
Im Projekt WE WILL NOT LET YOU GO inszeniert die Künstlerin Fanni Futterknecht gemeinsam mit einer Gruppe von Darsteller*innen in der Nordbahn-Halle tableauartige Situationen und performative Bildmomente. Diese orientieren sich an abstrahierten medialen Bildern von ideologischen Momenten wie etwa Demonstrationen und Manifestationen. Mittels grafischer Sprachelemente und minimalistischer performativer Handlungen lassen Futterknecht und ihre Performer*innen choreografierte poetische Bilder entstehen.
WE WILL NOT LET YOU GO untersucht Subjektkonstruktionen innerhalb unserer westlichen Gesellschaft, Augenblicke vermeintlicher Gemeinsamkeit und die Isolation jedes einzelnen Menschen. Im Mittelpunkt des Projekts stehen die Sichtbarmachung von Machtstrukturen, Anschauungen und Wertsysteme innerhalb unserer Sprache und in Gruppenhierarchien. Außerdem werden die symbolische Aneignung von Raum und soziale Kontrolle thematisiert. Mit Tafeln und Schildern ausgestattet formieren sich die Performer*innen immer wieder neu zu einer Gruppe „stiller Sprechender“, die die Betrachter*innen auffordern, ihre eigene Stimme zu hören und zu Leser*innen zu werden.
Künstlerische Leitung / Installation / Text: Fanni Futterknecht // Performance und Choreografie Lau Lukkarila, Sara Lanner, Eva-Maria Schaller, Mads Floor Andersen, Lina Venegas, Marcus Fassl // Dramaturgische und künstlerische Assistenz Costas Kekis // Musik/Komposition Peter Kutin, Moritz Nahold
Eine Koproduktion von Fanni Futterknecht und brut Wien. Mit freundlicher Unterstützung der Kulturabteilung der Stadt Wien, des Bundeskanzleramts Kunst und Kultur, des Otto Mauer Fonds und des Landes Niederösterreich. In Kooperation mit der Nordbahn-Halle als Teil des F&E-Projekts „Mischung: Nordbahnhof“.
Foto: Eva Kees, Fanni Futterknecht
Stumm gesprochene Interviews, kollektive Skulpturen, Konstellationen teils geteilter Erinnerungen.
Sara Lanner erforscht
Fragen nach geteiltem Wissen, Geschichte(n) und kontinuierlicher Praxis in einer persönlichen Choreographie. Durch Interviews mit Künstler_innen und Freund_innen der letzten drei Jahre wird eine kollektive Skulptur, ein poetischer Tanz, eine spekulative Praxis und scheinbare
Kontinuität in den Raum gezeichnet.
Wen fragen, welche Frage zu stellen?
Mit wessen Geschichte(n) arbeiten?
Und welche Geschichten stehen bevor?
Auf wessen Wissen etwas gründen?
Und ...was bedeutet Kontinuität?
Dramaturgische und künstlerische Beratung: Gabrielle Cram, Sabina Holzer / Zeichnung: Lavinia Lanner / Dank an: Alexandra Hojenski / Supported by LIVING EXAMPLES, Im_flieger http://imflieger.net/
Nachdem Sara Lanner bei vergangenen Ausgaben von imagetanz bereits ein Showing präsentiert und als Tänzerin in einem Stück von Anne Juren performt hat, bringt sie beim diesjährigen Festival ihre neue Performance zur Uraufführung. In Guess What untersucht die Choreografin und Tänzerin das Einnehmen von Standpunkten und verschiedene Formen von physischer Repräsentation im Raum und geht der Frage nach, wie Erinnerung und Projektion auf zukünftige physische Zustände einwirken.
In ihrem neuen Stück setzt Sara Lanner ihre künstlerische Arbeit über den Körper und sein Sein als soziale Choreografie und Skulptur fort. Aus dem Erinnern und dem Projizieren vergangener und zukünftiger körperlicher Zustände choreografiert sie eine Performance, in der die Gleichzeitigkeit mehrerer multipler Körperlichkeiten erfahrbar wird. Guess What stellt die Frage, wie der Moment aussieht, in dem sich fluid Identität bildet, und welche Bewegungsqualitäten darin erlebt werden können. Dabei beschäftigt sich Sara Lanner mit dem fragilen Prozess, in dem körperlich Identität konstruiert wird und dabei nie eindeutig festgelegt ist. Vermeintliche Grenzen zwischen individueller und kollektiver Choreografie werden aufgezeichnet, und mithilfe der Anwesenden entfalten sich Geschichten neu.
Eine Performance von und mit Sara Lanner, Dramaturgische Beratung: Gabrielle Cram, Raumkonzept: Steffi Parlow, Feedback: Olivia Schellander, Sabina Holzer, Sound Design: Michael Wedenig
Tickets & Info: www.brut-wien.at
Eine Koproduktion von Living Examples / Sara Lanner und imagetanz / brut Wien. Mit freundlicher Unterstützung der Kulturabteilung der Stadt Wien und des Bundeskanzleramts Kunst und Kultur. Dank an WTKB / Wiener Tanz- und KunstBewegung und die ttp WUK.
Join us this Thursday and Friday in the rehearsal studios of Liquid Loft/Raum 33 for WINTER SHORTS. It will be two evenings of performances and concerts to finish off 2017 with artists such as Daniel Aschwanden, Georg Blaschke, Sara Lanner, Akemi Takeya, Liquid Loft and many others. Come join us and get out from the cold!!
Info https://www.facebook.com/events/365787077198510/?active_tab=discussion
After a two weeks residency at the WTKB Studios, Sara Lanner is presenting a snapshot of her work-in-progress called …guess what. She examines different modes of physical representations in space and is interested how memory and imagination are influencing physical conditions in the future.
Info: https://www.facebook.com/WTKB.org/photos/gm.373788946393933/298506740641931/?type=3&theater
One more time, the Living Example performing itself in a new city. Reworked, further developed and as usual co-existing.
In cooperation with | Lokomotiva Skopje, Wild Card Residency/Life Long Burning
Info https://www.facebook.com/events/147841942478158/?acontext=%7B%22action_history%22%3A%22null%22%7D
Szene 3
AKADEMIE GALERIE NÜRNBERG
26. 7. 2017 Eröffnung mit Performance 19 Uhr
27.7. – 13.8. 2017
Mi – So 14 – 19 Uhr
Akademie Galerie Nürnberg / Halle 13 Auf AEG / Muggenhofer Straße 135 / 90429 Nürnberg
Szene 2
DIE VITRINE
24. 7. 2017 Eröffnung 19 Uhr | 25. 7. – 13. 8. 2017
täglich einsehbar Hauptbahnhof Nürnberg / Königstorpassage / Ausgang zur Altstadt rechts
Szene 1
Rauminstallation in der DigitalwerkstattJAHRESAUSSTELLUNG ADBK NÜRNBERG
19. 7. 2017 Eröffnung 19 Uhr | 20. – 23. 7. 2017
geführter Einlass | Do - Fr 13 / 15 / 17 / 19 Uhr | Sa - So stündlich 12 - 19 Uhr
Akademie der Bildenden Künste Nürnberg
Mit diesem Brief am 27. Februar 2017 hat POESIE:ZUSAMMEN RAUFEN begonnen.
"LIEBE FREUNDINNEN,
WOLLT IHR BEI EINEM ZUSAMMENRAUFEN
MITDICHTEN?
CLAUDIA HEU & JACK HAUSER TREFFEN EUCH DANN ZU EINEM GESPRÄCH (OHNE RAUFEN)
IN WIEN. JEDER TERMIN IST EINSAM. IRGENDWO. VERBINDLICH.
DIE TERMINE FÜR DIE WEITER TREFFENDEN ZWEI ABENDE DES ZUSAMMEN RAUFENS
SIND:22. JUNI 2017 20 –22 UHR und 23. JUNI 2017 20 –22 UHR
BESTE ALLER TANZÜBUNGEN: DIE MUSIK WEGLASSEN, UM ENDLICH VOM BODEN AUFS SEIL ZU FALLEN. (Marcus Steinweg / 2017)
avec beaucoup de plaisir de t’avoir rencontré(e) / c’était un plaisir de vous avoir
rencontré
comme ça / claudia & jack"
Info & Foto-Dokumentation http://www.stffwchsl.net/materialien/poesie-zusammen/
A homey musical tour through the dreams of Anna
Karenina that crashes with Tchaikovsky, Dostoevsky and Michael Bulgakov. What Leo Tolstoy did not write but Anna Karenina dreamed - storytelling songs and passionate dances.
With special guests from Riga: Gunta
Bāliņa, Vadim Meikshans\Krya and more
Info&Tickets: http://
Support:Das Land Steiermark,D.ID dance identity, BKA Österreich/Kunst und Kultur
Thanks to Im_flieger.
A Living Example will be presented at the NAKT unplugged Festival on
01.04.17, 19:30h, Frappant/Hamburg
Info + furhter programme
https://www.naktunplugged.de/nakt-at-night/nakt-at-night-ii/
Wiht kind support by BKA Österreich/Kunst und Kultur
Reenactment von Arbeiten aus dem imagetanz-Archiv von 1989 bis 2017
Zur Eröffnung initiiert imagetanz das außergewöhnliche Projekt The Inheritance: Acht KünstlerInnen, die in der über 25-jährigen Geschichte des Festivals ein Stück bei imagetanz gezeigt haben, kehren gemeinsam mit einem jungen KünstlerIn zurück auf die Bühne. Mit dabei sind Daniel Aschwanden, Alix Eynaudi, Malika Fankha, Krõõt Juurak, Christine Gaigg, Philipp Gehmacher, Andrea Gunnlaugsdóttir, Matteo Haitzmann, Philippe Riéra/Superamas, Anne Juren, Sara Lanner, Simon Mayer, Gerald Straub, Doris Uhlich und Dorothea Zeyringer. Im Anschluss Eröffnungsparty im brut! (Achtung: The Inheritance findet in der Kunsthalle Wien Karlsplatz statt!)
Info & Tickets
http://brut-wien.at/de/Programm/Festivals-Projekte/Projekte/The-Inheritance
How individual but, simultaneously, similar are we?
Analyzing her self as social sculpture and choreography, Sara Lanner is browsing through her own personality, page by page. Layer by layer she reveals stories, characteristics, categories and clichés that are specific to her own identity - but in which the audience finds itself at all times in the spotlight of their own reflection.
Event http://www.wuk.at/event/id/18572
Foto-Dokumentation https://www.buero-jbk.com/a-living-example-sara-lanner/
For the exhibition Inconvenient Positions, five sculptures by Lilo Nein are positioned in the rooms of Galerie Michaela Stock.
The exhibition Inconvenient Positions is the first stage of the artistic research project Writing Performance, which investigates various modes of recording, textualization and translation of performances in the interplay between different media.
Two cooks caught in a loop rehearsing a funeral dirge.
At the bar, a technician tries a hand at solitaire.
Meanwhile, Hope lounges on a bench in the backroom
Tongue gently sniffing around a black hole
Removing life from her left third molar.
Clumsily, sustenance rolls across the floor
Perhaps on its way out…
http://stadtgalerieschwaz.at/?page=2&l=de&ID=222
"Es ist zu Ende" is a performance by the Swiss artist Maya Minder. In the frame of this year's BONE Festival it will be performed by Sara Lanner.
BONE will take place in Bern from 1st-6th of December with a big program. More information here:
http://www.bone-performance.com/programm/bone-18/
https://www.facebook.com/boneperformance/
Ausgehend von Thomas Hirschhorns Arbeit Collage-Truth (2012) untersucht Sara Lanner Körper in Kommerz und Krieg. Im unmittelbaren Aufeinandertreffen gegensätzlicher Körperbilder beschäftigt sie sich mit der Kategorie der Integrität. Das Ausstellen von Körpern wird als Mechanismus des Entstellens befragt. Dafür setzt sich Sara Lanner mit der Instrumentalisierung von Körpern zu Werbe- und Propagandazwecken auseinander.
Sara Lanner: Konzept, Choreografie, Performance; Michael Wedenig: Komposition, Sound Design; Anja Kohlweiss : Kostüm; Dramaturgische Beratung und Feedback: Yosi Wanunu, Katharina Greimel, Ana Jelušić, Gabrielle Cram
http://www.tqw.at/de/events/werkstueck-2015?date=2015-06-13_20-30&mini=calendar%2F2015-06