Unterstützt von ACT OUT, einem Projekt der IG Freie Theaterarbeit, gefördert aus Mitteln des BMEIA
Für jene, die den Raum betreten, hat er eine Funktion. Wo tauchen Räume in unserer Biografie als Support-System, Schutz- oder Machtraum auf und wie haben diese unsere Persönlichkeit geprägt? Orte, Strukturen und deren Geschichten verweben sich in dieser Performance mit Glasfasern, Bändern, Gesten und Gestein. Sie werden vom Publikum entflochten - nicht zuletzt, um die Frage zu stellen, wie wir gesellschaftliche Konventionen auf der Suche nach care oder sozialer Gerechtigkeit untergraben (underminen) können und damit Veränderungen herbei führen.
// EN //
For those who enter the space, it has a function. Where do spaces appear in our biography as support systems, protective spaces, or power spaces, and how have they shaped our personalities? Places, structures and their histories interweave in this performance with fiberglass, ribbons, gestures and rock. They are unbraided by the audience - not least to pose the question of how we can subvert (undermine) social conventions in search of care or social justice, and thus bring about change.
Fotos(C)Laura Ettel
„Unter der Oberfläche graben“ – so könnte das Motto der österreichischen Choreografin lauten, die 2021 mit dem renommierten H13 Niederösterreich Preis für Performance ausgezeichnet wurde. Inspiriert von Steve McQueens Western Deep bewegt sich Sara Lanner in MINING MINDS zwischen Bergbau und Data Mining, zwischen materieller und immaterieller Ausbeutung, zwischen Wert, Ethik, Moral, Politik und Macht, und schafft dabei – mit Tänzer Costas Kekis, Lichtdesigner Bruno Pocheron und zum Sound von Peter Plos – eine Oberfläche der Interdependenzen, die an Denis Villeneuves Wüstenepos Dune erinnert.
//
“Digging beneath the surface“ could be the Austrian choreographer’s motto, who was awarded the prestigious H13 Lower Austria Prize for Performance in 2021. Inspired by Steve McQueen’s Western Deep, Sara Lanner’s MINING MINDS examines fields of tension between natural resource mining and data mining, between material and immaterial exploitation, between values, ethics, morality, politics and power, creating a pattern of interdependencies reminiscent of Denis Villeneuve’s desert epic Dune. Her collaborators in this endeavour are dancer Costas Kekis, light designer Bruno Pocheron and sound artist Peter Plos.
Info & Tickets: ImPulsTanz Vienna International Dance Festival
Gruppenausstellung https://5020.info/programm/body-embedding
Okto.TV, Report & Interview - https://www.okto.tv/de/oktothek/episode/61bc5176866d0
„Intimate Illusions“ is a performative as well as poetic study on the effects of digital realms on our somatic and kinesthetic sense of self. The shiny and slick surface of a piece of sheet metal, one of the most fundamental forms used in metal working, becomes the performer's main partner in this choreography. Illuminating and reflecting on what surrounds us it leaves us with a flickering memory of shadowy images, bodies and landscapes. Acting as a mirror, agent, partner, desired tool or weapon but also as a space and place it thus tries to describe the multiplicities of post-digital corporealities in which we find and redefine ourselves - often within the split of a second.
The performance is part of the group exhibition "connections unplugged, bodies rewired" and takes place within VIENNA ART WEEK 2021.
--
"Intimate Illusions" ist eine sowohl performative als auch poetische Studie über die Auswirkungen der digitalen Welt auf unser somatisches und kinästhetisches Selbstempfinden. Die glänzende und glatte Oberfläche eines Blechs, eine der grundlegendsten Formen in der Metallverarbeitung, übernimmt in dieser Choreografie die Rolle eines bedeutenden Begleiters der Performerin. Indem es alles, was uns umgibt, beleuchtet und reflektiert, hinterlässt es in uns eine flimmernde Erinnerung an schemenhafte Bilder, Körper und Landschaften. Als Spiegel, Vermittler, Partner, gewünschtes Werkzeug oder Waffe, aber auch als Raum und Ort versucht es, die Vielfältigkeit der postdigitalen Körperlichkeit zu beschreiben, in der wir uns selbst, oft im Bruchteil einer Sekunde, wiederfinden und neu definieren.
Die Performance findet als Teil der Gruppenausstellung "connections unplugged, bodies rewired" statt und ist Teil der VIENNA ART WEEK 2021.
The young choreographer Sara Lanner, recently awarded the renowned H13 Niederoesterreich Preis für Performance, will premiere her new piece Mining Minds at brut. In it, Sara Lanner progresses deep into our earth to uncover what lies hidden beneath the surface. Drawing a thematic line from mining to our global present, more specifically from data mining to the exploitation of body and mind, she develops a thrilling choreographic duet with dancer Costas Kekis that exposes the connections and interdependencies of society and policy.
Mining Minds begins by focussing on mining and its socio-political impact. Based on the term ‘mining’, Sara Lanner examines the processes of finding and extracting raw materials as well as the way we treat resources. In her on-stage research, the choreographer also comes across processes like ‘data mining’, where humans as such become the resource to be exploited for capitalist purposes. What fascinates Lanner is the way tangible material disappears in such virtual, bodyless processes, while at the same time the power structures behind the data flows become more and more invisible. And yet, the term ‘mining’ is intended to mean not only a destructive process, but also a momentum allowing awareness and potential empathy to derive. ‘I was inspired to do this choreography by the film Western Deep by Steve McQueen. It portrays one of South Africa’s largest mines. I took the conditions and functionality of mining as a basis for a choreographic duet, from which it becomes apparent how the way the surface of the earth is changed for acquiring raw materials involves our society in a twisted interdependence of values, ethics, morals, politics, and power.’
INFO: brut-wien.at
Ditta Rudle about Mining Minds Tanzschrift.at
Interview SKUG.at
Artistic lead Sara Lanner Choreography, performance Costas Kekis, Sara Lanner Light design and space concept Bruno Pocheron Sound Peter Plos Costumes Hanna Hollmann Dramaturge, consultant Gabrielle Cram Performative objects and space concept Sara Lanner Production management Sara Lanner Press work Simon Hajós Thanks to Stadt Salzburg Kultur, Salzburger Kunstverein, BEARS in the PARK _ art place, Tanzhalle Wiesenburg, die ttp / A co-production by Living Examples and brut Wien. With the kind support of the City of Vienna’s Department of Cultural Affairs, the Austrian Federal Ministry of Arts and Culture, Civil Service and Sport and Land Salzburg Kultur. Foto (c) Christine Miss
Performance/ PARALLEL VIENNA Art Fair in Kollaboration mit Galerie Rudolf Leeb
Material Studies No. 3 untersucht performative Handlungen als Vorgang des Erinnerns und verknüpft diese mit einer persönlichen sowie kollektiven Geschichte. Die changierenden Identitäten eines Faltobjekts sowie der Zustand von Präsenz und Abwesenheit werden auf den Körper der Performerin übertragen und machen das Ausstellen ambivalenter Körperbilder sichtbar.
Jurystatement
„Sara Lanners Projekt MINE befasst sich mit grundlegenden Fragen unserer Beziehung zur Welt: Mining, auf Deutsch am ehesten mit Bergbau übersetzbar, begegnet uns in der alltagssprachlichen Verwendung vielerorts. Beim Data-Mining werden Informationen gewonnen, Kryptowährungen müssen „gemined“ werden und nicht zuletzt in unserem Verhältnis zu unserer organischen und anorganischen Umwelt, bauen wir ab, schürfen oder extrahieren Rohstoffe. Inwiefern handelt es sich bei diesen Abbauprozessen um Einbahnstraßen, um reine Extraktionen mit drastischen Auswirkungen auf unsere Umwelt? Kann Mining auch von Körper zu Körper stattfinden, in einem wechselseitigen Austausch? Sara Lanners Performance, die am 01.09.2021 im Kunstraum Niederoesterreich erstmals gezeigt wird, eignet sich die –für unsere Gegenwart höchst relevanten -Bedeutungswelten des Bergbaus sowohl metaphorisch als auch durch konkrete Materialstudien an.Sara Lanners Hintergrund liegt an den Schnittstellen zwischen darstellender und bildender Kunst; ihre Praxis zeichnet sich durch ein hohes choreographisches Verständnis, aber auch durch eine ausgesprochene Sensibilität für die Zeigekonventionen der bildenden Kunst aus, was sie für den Gewinn des H13 Niederoesterreich Preis für Performance prädestiniert.“
JuryMadeleine Amsler (Kuratorin, Dozentin & Koordinatorin des Performancepreis Schweiz),Katharina Brandl (Künstlerische Leitung Kunstraum Niederoesterreich), Kira Kirsch (Künstlerische Leitung & Geschäftsführung brut Wien) und Petra Poelzl (Künstlerische Leitung & Geschäftsführung Kunstpavillon & Neue Galerie, Innsbruck)
Performance und Preisverleihung:MI, 08.09.2021, 19:00 Uhr
Ausstellung:DO, 09.09. –SA 11.09.2021
Artist Talk:SA, 11.09.2021, 13:00 Uhr
Podcast mit Katharina Brandl, MINE - https://imkunstraum.podigee.io/19-sara-lanner
More about Sara Lanner @ https://www.les-nouveaux-riches.com/h13-gewinnerin-sara-lanner/
Images (c) Elsa Okazaki
Link to the full interview @ Kultur Magazin/Die Presse, 16th of Oct. 2020
16th of December 2020 - 16th of January 2021
Exhibition in Public Space: Fluc Billboards, Praterstern 5.
Online Exhibition: Link to the Performance Videos
The performance exhibition 'WHEN THE WORLD IS SICK, CAN SOMEONE BE WELL?’ is a collection of works from six international artists. At the end of this troubling year, together with the artists, Jianan Qu forms a rather rare platform for performance works, which for a moment serves as a safe place.
The setting of the exhibition deals with the current situation where live performance is to some degrees being disabled. At this very moment, how do pandemic politics affect the artists and their artistic expression? How can performative practice be connected to a social dimension despite social limitations?
Through the online platform and with the billboards as an intervention in the public space, the gathered artists talk about the now and the future. What is on their mind and what isn´t. Asking each other how things are going, they are at the same time waiting for what is to come.
The Chinese expression ‘Spring Autumn’ is another word for history. The meaning of these two seasons suggests a change or a transition - into the known as well as the unknown. The title ‘WHEN THE WORLD IS SICK, CAN SOMEONE BE WELL?’ derives from the lyrics of the Canadian band A Silver Mount Zion
.
Ich freue mich den Ö1-Publikumspreis erhalten zu haben! Vielen Dank allen, die dazu beigetragen haben!
Live-Performance "Mother Tongue" by Sara Lanner ab 18:30 Uhr
Mit Werken der vier Nominierten: Camille Holowka, Sara Lanner, Simon Lehner, Juliana Lindenhofer
Über die Dauer einer Stunde schreibe ich mit meiner Zunge die Worte MOTHER TONGUE in den Raum. Allmählich ergeben sich Variationen der Worte (MY OTHER TONGUE, HER TONGUE, HERE OR THERE, MY MASSIVE TONGUE …) und manchmal driften die lesbaren Buchstaben zu verschwommenen Zeichen oder Gemälden ab. Das Publikum hilft mir abwechselnd die Schale zu halten, in die ich meine Zunge tauche, um die Farbe aufzunehmen. Währenddessen entsteht ein zungengeschriebenes Gemälde und ein absurdes Dokument aus Farbe und Speichel.
Die Performance „Mother Tongue (#2)“ verbindet Überlegungen zu Sprache, Identität und geschriebenem Wort mit dem körpereigenen Sprechorgan – der Zunge. „Mother Tongue (#2)“ beschreibt einen ambivalenten Zustand zwischen Zeichen und Bedeutung, Bewegung und Schreiben, Prozess und Entscheidung. Auf poetische Weise erzählt sie von der Intimität zwischen dem Selbst und dem Anderen.
Basierend auf Sara Lanners eigener Biografie, mit zwei Sprachen und in zwei Kulturen aufgewachsen zu sein, schafft sie eine Performance, die ihre Erfahrungen stereotypischer Rollenbilder im alltäglichen Sprachgebrauch reflektiert und an einen aktuellen gesellschaftspolitischen Diskurs anknüpft.
Für PELZVERKEHR 2020 entsteht eine eigens adaptierte Version mit dem Titel „Mother Tongue (#2)". Festivalinfo
So 19. Juli 2020, 11 Uhr
toZOMIA Art Space | Bloch Bauer Promenade 28, 1100
Wien
Im Rahmen von | Sonntagsregal/Lastenfahrrad-
Mit freundlicher Unterstützung der Stadt Wien.
Fotos: Daniel Aschwanden, Laura Ettel
In the frame of Pohoda in the AIR Lazy Holiday Makers aka Mads Floor Andersen and Sara Lanner, perform live from the Performance Box. You can follow the performance and the whole Performance Box programme on 10th and 11th of July 2020 via online streaming.
The streaming is over - find our 3min. Performance-Film
at Kunstraum Niederösterreich here
Lazy Holiday Makers
The performance work of Lazy Holiday Makers is a floating, deflating and drifting off together. A confrontation of togetherness in loving resistance. Serving ice cold drinks on their inflatables they attempt to leak away from this world. A crumbling together – a plastic breath.
Lazy Holiday Makers consists of the artists Mads Floor Andersen and Sara Lanner. Here they bring their individual approaches to performance into play – seeking laziness as an artistic practice. Mads Floor Andersen has performed his work internationally and has created festivals and events, such as Nomadic Art Festival. Sara Lanner is a choreographer, dancer and visual artist, and has presented her works a.o. at brut Vienna, Tanzquartier Vienna and the University of Fine Arts Hamburg. www.madsfloorandersen.com www.saralanner.com
Performance Box at Pohoda Festival, Slovakia
Performance Box is a project created in collaboration between Kassak Centre and association HALA. It consists of two 1.5x2x2m boxes, made of plexiglass, as a stage for performances throughout Pohoda Festival. The transparent structures create experimental territories within the festival where several performance artists will share their work.
//DE// Diese transdisziplinäre künstlerische Forschung bezieht sich auf die Materialität der Schrift, d. h. auf Einschreibungen und Schreiben von Körpern durch ihre und in ihrer Umgebung; ihre Inschriften, Abdrücke, Einschnitte und Spuren. Weil Schreiben auf Bewegung, Gestik, Vibration und Zeit, Oberflächen und (Schreib-)Instrumenten basiert, bedeutet Lesen hier Wahrnehmen, Zuhören und In-Kontakt-Sein. Es ist eine Einladung zu einer zukünftigen Natur-Kultur-Fiktion über das Durcheinander, in dem wir uns befinden. Und wie wir mit kritzelnden Gesten kämpfen, eine sensible, sinnvolle Zeit zu gestalten. Es ist eine Einladung, sich mit den Choreografien des Zusammenlebens zu beschäftigen, um gefährdete Samen zu entdecken und unsere Beziehungen zu ihnen zu vertiefen. Dem Bedürfnis nach solidarischem Handeln folgend, teilen wir unsere künstlerischen Praktiken und forschen in transversalen Allianzen. Sie beziehen nichtmenschliche Wirkstoffe, technologisch vermittelte Elemente, erdähnliche (Land, Wasser, Pflanzen, Tiere) und anorganische Wirkstoffe (Kunststoff, Drähte, Datenautobahnen, Algorithmen usw.) mit ein.
Das semantische Feld der Medusa hat die Fähigkeit, diese heterogene, schwer fassbare Ansammlung einer materiell verkörperten und eingebetteten Gemeinschaft zu umfassen. Mit ihr untersuchen wir eine Ökologie, die alle Materie als spezifisch lebendige vitale Präsenz ansieht, um Achtsamkeit, Experimentierfreude, Vorstellungskraft und Poesie heraufzubeschwören.
Im Rahmen des Labors wurde der Vortrag It lay like a log absolutely motionless and apparently deprived of all its faculties by our damp climate, so inhospitable to foreign visitors von Jeroen Peeters eingeladen.
// EN// This transdisciplinary research examines the materiality of writing, which means the writing and being written of bodies in relation to their environment. What are the inscriptions, indentions and traces? As writing is based on movement, gestures, vibration and time, surfaces and (writing) instruments, reading will evolve into an awareness of listening and getting in touch.
It is an invitation to a future nature-culture fiction about the mess we’re in. And how we are struggling with scribbling gestures to make sense of time. It is an invitation to listen to choreographies of coexistence, to detect endangered seeds and to delve into our relations with them.
Following the need to act in solidarity, we share our artistic practices and investigate transversal alliances. They involve non-human agents, technologic-ally-mediated elements, earth-others (land, waters, plants, animals) and non-human inorganic agents (plastic, wires, information highways, algorithms, etc.).
The semantic field of Medusa has the capacity to accommodate this heterogenous, elusive assemblage of a materially embodied and embedded community. With Medusa’s help, we will investigate an ecology in which all matter is specifically situated as a vibrant, vital presence in order to create a space for experimentation, imagination and poetry.
The lecture It lay like a log absolutely motionless and apparently deprived of all its faculties by our damp climate, so inhospitable to foreign visitors by Jeroen Peeters has been invited within the scope of this lab.
Für Schlafende Hunde öffnen sich am 23. November 2019 drei Orte des KunstKulturQuartiers Nürnberg für einen Abend zu einer gemeinsamen Spielfläche. Über die Ausstellungsräume des Kunsthauses, den Kinosaal im Filmhaus und die alles verbindenden Flächen des Glasbaus im Künstlerhaus erstreckt sich ein Geflecht aus Performances, Soundinstallationen, Bargesprächen und Interventionen, in denen Besucher*innen dazu eingeladen sind sich zwischen Beschleunigung und Entschleunigung ihrer Zeit frei zu bedienen.
Mit Eva Borrmann, DAF / DYNAMISCHE AKUSTISCHE FORSCHUNG, Isabelle Enders, Jasmine Guffond, Jonas Till Hoffmann, Nele Jäger, Tadaomi Kageyama, Ilan Katin, Simone Körner, Sara Lanner, Julia Liedel, Carmen Loch, Marc Matter, Marius Meusch, Signe Raunkjaer Holm, Timo Reuber, Paolo Thorsen-Nagel, Sofi Utikal, Benjamin Zuber
Kuratiert von Michael Akstaller, Julia Hainz und Alexandra Hojenski
KunstKulturQuartier Nürnberg
Königstraße 93, 90491 Nürnberg / Eintritt frei!
Guess What, Performance von Sara Lanner
Die Performance "Guess What" untersucht das Einnehmen von Standpunkten und Formen von physischer Repräsentation im Raum. Sie geht der Frage nach, wie Erinnerung und Projektion auf unsere zukünftigen physischen Zustände einwirken.
"Guess What" stellt die Frage, wie der Moment aussieht, in dem sich fluid Identität bildet, und welche Bewegungsqualitäten darin erlebt werden können. Dabei beschäftigt sich die Performerin mit dem fragilen Prozess, in dem körperlich Identität konstruiert wird und dabei nie eindeutig festgelegt ist. Vermeintliche Grenzen zwischen individueller und kollektiver Choreografie werden aufgezeichnet, und mithilfe der Anwesenden entfalten sich Geschichten neu.
Guess What wurde erstmals 2018 am imagetanz Festival, brut Wien, gezeigt, sowie im Herbst 2019 im oeffentlichen Raum in Macau und Zhuhai/China.
Im Rahmen von Schlafende Hunde präsentiert Sara Lanner eine adaptierte Version für das Kunsthaus.
18. – 21.11.19 // Künstlerische Forschung
Wirkungen und Nebenwirkungen des Stoffwechsel-Kunst&Philosophie-Labors zur Ökologie der Zusammenarbeit 2016-2019 im Lichtschattenspiel.
Sara Lanner und Jack Hauser haben eine einfache Struktur gelegt.
Sara ist der Wirtskörper dieses kollektiven Gedächtnisses.
Im_flieger wird ein heisser Ort.
20.11.19 // ab 19.00 // Open Lab
Bräuhausgasse 40/ Souterrain, 1050 Wien
freie Spende // food & drinks
Eine Öffnung des gemeinsamen Reflektierens. Ein Score für die Zukunft.
Mit Alfred Lenz, Anita Kaya, Claudia Heu, Michael Hirsch, Jack Hauser, Kilian Jörg, Sabina Holzer, Sara Lanner
http://www.imflieger.net/stoffwechsel-denkkolletiv-open-lab/
As one of the major annual events
conducted by the Ox Warehouse, MIPAF invites to Macau artists that are actively involved in the international art scene, in hopes to foster the exchange of creative approaches, with a
manifestation of distinctive artistic personalities; as one would recognize, when the artist’s body becomes the medium, by turning observations of his own habitat into experimental
interpretations and critiques, will bring forth a specified expression that reflects our state of ideologies and contexts. The elements of ‘action’, ‘body’ and ‘happenings’ in the Avant-garde
Art, which articulate in the art community a theatrical expression of freedom; in recent years, performance art festivals have ceased to generate fertile grounds for the new and the
unconventional-this particular form of art poses the power to enthrall. It is the aim of MIPAF to showcase a new generation of performance artists, with their idiosyncratic personas and
disposition of creative practices. The Ox Warehouse has by far featured prominent artists from the cross-strait four cities, Korea, Japan, Singapore, Vietnam, Philippines, Norway, England,
Ireland, Switzerland, Germany, Finland, France and Sweden; their performance works have resulted in multifaceted dialogues that invoked cultural shifts, social theories of a dynamic embodiment,
psychoanalysis and political ecology.
We are pleased to announce the Ox
Warehouse will be hosting MIPAF this year, where 18 artists with diverse regional backgrounds would present with us their latest works, to stimulate our wildest fantasies, with their deepest
concerns on humanity. Traditional Chinese poetry has epitomized the very essence of Classical literature, on a curious note some poems were often left "untitled". The "untitled" works might have
indicated that some things are better left unsaid; or the author did not wish for the title to contextualize what we see, by revealing the theme of the poetry. For the unsaid could be a powerful
tool, the nameless works in contemporary art are no less than remarkable; they are works of art to bear unspeakable pain, obscure emotions, forlorn hopes or unrequited dreams. The show will
present to the Macau audience, a comprehensive view on international and interregional works compelled to humanitarian purposes.
總策劃人:挪亞
Curator: Noah
聯合策劃人:陳進、胡懿菲
Co-Curator: Chen Jin, Hu Yi Fei
藝術家名單 Artist List:
Brigitte Podgorschek (PRINZpod) 奧地利/
Austria; Wolfgang Podgorschek
(PRINZpod) 奧地利/ Austria
Mads Floor Andersen 丹麥/ Denmark;
Sara Lanner 奧地利/ Austria;
MJ Lee 韓國/ Korea; Béatrice Didier 比利時/ Belgium; Gonzalo Rabanal (DEFORMES) 智利/ Chile;
Valeria León Ibáñez (DEFORMES) 智利/
Chile; Teresa Catalina Varas Reyes
(DEFORMES) 智利/ Chile; Chumpon
Apisuk 泰國/ Thailand; Joakim Stampe
瑞典/ Sweden; Beate Linne 德國/
Germany; 盧青/ Lu Qing 中國/
China; 陳進/ Chen Jin 中國/
China; 胡懿菲/ Hu Yi Fei 中國/
China; 李鈺君/ Judy lei 中國澳門/ Macau,
China; 段英梅/ Duan Ying Mei 中國China/
德國Germany; 謝秋霞/ Chuyia Chia 馬來西亞
Malaysia/ 瑞典Sweden
主辦 Organisation:澳門牛房倉庫民間團體 Ox Warehouse
贊助 Sponsors:澳門文化局IC、澳門基金會Fundação
Macau
支持 Supports:Danish Arts Foundation;
Ministerio de las Culturas; las Artes y el Patrimonio; Trienal Deforms 2020; Asia-Europe Foundation; Wallonie-Bruxelles Interbational; Bundeskanzleramt Österreich;
In Volume erforschen die Performerinnen Jasmin Hoffer, Sara Lanner und Liv Schellander das Orale als komplexes Organensemble und multifunktionellen Raum. Körperlich und performativ nähern sie sich dem Mundraum als Begegnungszone von Aufnahme, Transformation und Ausstoßen an.
//
In Volume, performers Jasmin Hoffer, Sara Lanner and Liv Schellander explore the oral as a complex ensemble of organs and a multi-functional space. Both physically and performatively, they approach the oral space as a zone of encounter informed by reception, transformation and ejection.
Read more & get tickets here -> https://brut-wien.at/de/Programm/Kalender/Programm-2019/Maerz-2019/Jasmin-Hoffer-Sara-Lanner-Liv-Schellander-Volume
Konzept, Entwicklung, Performance Jasmin Hoffer, Sara Lanner, Liv Schellander Dramaturgische Begleitung Gabrielle Cram Raumkonzept Maria Grün, Dorothea Trappel
Eine Koproduktion von Living Examples und imagetanz / brut Wien.
Mit freundlicher Unterstützung der Kulturabteilung der Stadt Wien, nadaLokal und Studio Matsune.
Read the new text by Sabina Holzer as text documentation and reflection on the performance "Guess What" -> Follow this link!
"For two hours I am writing the words MOTHER TONGUE onto a wall with my tongue.
Eventually variations of these words (MY OTHER TONGUE, HER TONGUE, HERE OR THERE, MY MASSIVE TONGUE,...) will come up and sometimes the clear letters drift off to unknown letters or strange signs. The audience becomes part of the performing body by holding glass plates, on which tongue written words are being placed into the room.
Meanwhile on the wall a tongue written graffiti is being created (or an absurd document), which stays permanently or untill the wall is being removed."
Mother Tongue connects thoughts on language and identity, not only throug spoken or written language, but through the body's own organ for
speech (the tongue). Mother Tongue describes a state of ambivalence between sign and meaning, between movement and writing, process and decision as well as the self and the other.
Being raised bilingually and within two cultures herself, Sara Lanner draws upon a biographical personal experience that touches also a current political and social discussion.
"Mother Tongue" presented in the frame of - bock (BOCK) // goat (GOAT)
Several artistic contributions will be presented and discussed. Amongst other's as a guest, Sara Lanner's performance "Mother Tongue"
MASSIVE TONGUES
workshop with Sara Lanner | Fri 11.01.2019, 11-15h | open to everyone!
The workshop “MASSIVE TONGUES” operates between
fine arts and choreography. Based on thoughts about the materiality of one's own identity we will focus on performative overlaps of body, movement, writing and language.
The workshop deals with exactly these interdisciplinary grey zones, drawing
upon the experiences of Sara Lanner's work as an artist and choreographer dealing with social choreography and sculpture.In a shared process as
well as on the basis of your own practice, we will delve into these question.
So please bring own works, comments and questions!
Im Projekt WE WILL NOT LET YOU GO inszeniert die Künstlerin Fanni Futterknecht gemeinsam mit einer Gruppe von Darsteller*innen in der Nordbahn-Halle tableauartige Situationen und performative Bildmomente. Diese orientieren sich an abstrahierten medialen Bildern von ideologischen Momenten wie etwa Demonstrationen und Manifestationen. Mittels grafischer Sprachelemente und minimalistischer performativer Handlungen lassen Futterknecht und ihre Performer*innen choreografierte poetische Bilder entstehen.
WE WILL NOT LET YOU GO untersucht Subjektkonstruktionen innerhalb unserer westlichen Gesellschaft, Augenblicke vermeintlicher Gemeinsamkeit und die Isolation jedes einzelnen Menschen. Im Mittelpunkt des Projekts stehen die Sichtbarmachung von Machtstrukturen, Anschauungen und Wertsysteme innerhalb unserer Sprache und in Gruppenhierarchien. Außerdem werden die symbolische Aneignung von Raum und soziale Kontrolle thematisiert. Mit Tafeln und Schildern ausgestattet formieren sich die Performer*innen immer wieder neu zu einer Gruppe „stiller Sprechender“, die die Betrachter*innen auffordern, ihre eigene Stimme zu hören und zu Leser*innen zu werden.
Künstlerische Leitung / Installation / Text
Fanni Futterknecht
Performance und Choreografie Lau Lukkarila, Sara Lanner, Eva-Maria Schaller, Mads Floor Andersen, Lina Venegas, Marcus Fassl
Dramaturgische und künstlerische Assistenz Costas Kekis
Musik/Komposition Peter Kutin, Moritz Nahold
Eine Koproduktion von Fanni Futterknecht und brut Wien. Mit freundlicher Unterstützung der Kulturabteilung der Stadt Wien, des Bundeskanzleramts Kunst und Kultur, des Otto Mauer Fonds und des Landes Niederösterreich. In Kooperation mit der Nordbahn-Halle als Teil des F&E-Projekts „Mischung: Nordbahnhof“.
Foto: Eva Kees, Fanni Futterknecht
Mutely spoken interviews, collective sculptures, constellations of partly shared memories.
Sara Lanner explores questions about shared knowledge, (hi)stories and continuous practice in a personal choreography. By using interviews with artists and friends of the last three years, a collective sculpture, a poetic dance, a speculative practice and a seeming continuity are carved into the space.
Whom to ask what question to ask?
Whose (hi)stories to work with?
And what stories lie ahead?
Whose knowledge to base something on?
And…what means continuity?
Dramaturcigal and artistic advice: Gabrielle Cram, Sabina Holzer
Drawing: Lavinia Lanner
Special Thanks: Alexandra Hojenski
Supported by LIVING EXAMPLES, Im_flieger
More: http://imflieger.net/ - Pay as you wish -
- -
Stumm gesprochene Interviews, kollektive Skulpturen, Konstellationen teils geteilter Erinnerungen.
Sara Lanner erforscht
Fragen nach geteiltem Wissen, Geschichte(n) und kontinuierlicher Praxis in einer persönlichen Choreographie. Durch Interviews mit Künstler_innen und Freund_innen
der letzten drei Jahre wird eine kollektive Skulptur, ein poetischer Tanz, eine spekulative Praxis
und scheinbare Kontinuität in den Raum gezeichnet.
Wen fragen, welche Frage zu stellen?
Mit wessen Geschichte(n) arbeiten?
Und welche Geschichten stehen bevor?
Auf wessen Wissen etwas gründen?
Und ...was bedeutet Kontinuität?
Dramaturgische und künstlerische Beratung: Gabrielle Cram, Sabina Holzer
Zeichnung: Lavinia Lanner
Dank an: Alexandra Hojenski
Supported by LIVING EXAMPLES, Im_flieger
More: http://imflieger.net/ - Freie Spende -
Nachdem Sara Lanner bei vergangenen Ausgaben von imagetanz bereits ein Showing präsentiert und als Tänzerin in einem Stück von Anne Juren performt hat, bringt sie beim diesjährigen Festival ihre neue Performance zur Uraufführung. In Guess What untersucht die Choreografin und Tänzerin das Einnehmen von Standpunkten und verschiedene Formen von physischer Repräsentation im Raum und geht der Frage nach, wie Erinnerung und Projektion auf zukünftige physische Zustände einwirken.
In ihrem neuen Stück setzt Sara Lanner ihre künstlerische Arbeit über den Körper und sein Sein als soziale Choreografie und Skulptur fort. Aus dem Erinnern und dem Projizieren vergangener und zukünftiger körperlicher Zustände choreografiert sie eine Performance, in der die Gleichzeitigkeit mehrerer multipler Körperlichkeiten erfahrbar wird. Guess What stellt die Frage, wie der Moment aussieht, in dem sich fluid Identität bildet, und welche Bewegungsqualitäten darin erlebt werden können. Dabei beschäftigt sich Sara Lanner mit dem fragilen Prozess, in dem körperlich Identität konstruiert wird und dabei nie eindeutig festgelegt ist. Vermeintliche Grenzen zwischen individueller und kollektiver Choreografie werden aufgezeichnet, und mithilfe der Anwesenden entfalten sich Geschichten neu.
Eine Performance von und mit Sara Lanner
Dramaturgische Beratung Gabrielle Cram
Raumkonzept Steffi Parlow
Feedback Olivia Schellander, Sabina Holzer
Sound Design Michael Wedenig
Tickets & Info
Eine Koproduktion von Living Examples / Sara Lanner und imagetanz / brut Wien. Mit freundlicher Unterstützung der Kulturabteilung der Stadt Wien und des Bundeskanzleramts Kunst und Kultur. Dank an WTKB / Wiener Tanz- und KunstBewegung und die ttp WUK.
Join us this Thursday and Friday in the rehearsal studios of Liquid Loft/Raum 33 for WINTER SHORTS. It will be two evenings of performances and concerts to finish off 2017 with artists such as Daniel Aschwanden, Georg Blaschke, Sara Lanner, Akemi Takeya, Liquid Loft and many others. Come join us and get out from the cold!!
Info https://www.facebook.com/events/365787077198510/?active_tab=discussion
After a two weeks residency at the WTKB Studios, Sara Lanner is presenting a snapshot of her work-in-progress called …guess what. She examines different modes of physical representations in space and is interested how memory and imagination are influencing physical conditions in the future.
WTKB-Studios
Pernerstorfergasse 5, 1100 Wien
Info
https://www.facebook.com/WTKB.org/photos/gm.373788946393933/298506740641931/?type=3&theater
One more time, the Living Example performing itself in a new city. Reworked, further developed and as usual co-existing.
In cooperation with | Lokomotiva Skopje, Wild Card Residency/Life Long Burning
Info https://www.facebook.com/events/147841942478158/?acontext=%7B%22action_history%22%3A%22null%22%7D
Szene 3
AKADEMIE GALERIE NÜRNBERG
26. 7. 2017 Eröffnung mit Performance 19 Uhr
27.7. – 13.8. 2017
Mi – So 14 – 19 Uhr
Akademie Galerie Nürnberg / Halle 13 Auf AEG / Muggenhofer Straße 135 / 90429 Nürnberg
Szene 2
DIE VITRINE
24. 7. 2017 Eröffnung 19 Uhr | 25. 7. – 13. 8. 2017
täglich einsehbar Hauptbahnhof Nürnberg / Königstorpassage / Ausgang zur Altstadt rechts
Szene 1
Rauminstallation in der DigitalwerkstattJAHRESAUSSTELLUNG ADBK NÜRNBERG
19. 7. 2017 Eröffnung 19 Uhr | 20. – 23. 7. 2017
geführter Einlass | Do - Fr 13 / 15 / 17 / 19 Uhr | Sa - So stündlich 12 - 19 Uhr
Akademie der Bildenden Künste Nürnberg
Mit diesem Brief am 27. Februar 2017 hat POESIE:ZUSAMMEN RAUFEN begonnen.
"LIEBE FREUNDINNEN,
WOLLT IHR BEI EINEM ZUSAMMENRAUFEN MITDICHTEN?
CLAUDIA HEU & JACK HAUSER TREFFEN EUCH DANN ZU EINEM GESPRÄCH (OHNE RAUFEN) IN WIEN.
JEDER TERMIN IST EINSAM. IRGENDWO. VERBINDLICH.
DIE TERMINE FÜR DIE WEITER TREFFENDEN ZWEI ABENDE DES ZUSAMMEN RAUFENS SIND:22.
JUNI 2017 20 –22 UHR und 23. JUNI 2017 20 –22 UHR
BESTE ALLER TANZÜBUNGEN: DIE MUSIK WEGLASSEN, UM ENDLICH VOM BODEN AUFS SEIL ZU FALLEN. (Marcus Steinweg / 2017)
avec beaucoup de plaisir de t’avoir rencontré(e)
c’était un plaisir de vous avoir rencontré
comme ça
claudia & jack"
(FORTSETZUNG IM HERBST 2017)
Info & Foto-Dokumentation http://www.stffwchsl.net/materialien/poesie-zusammen/
A homey musical tour through the dreams of Anna Karenina that
crashes with Tchaikovsky, Dostoevsky and Michael Bulgakov. What Leo Tolstoy did not write but Anna Karenina dreamed - storytelling songs and passionate dances.
With special guests from Riga: Gunta Bāliņa, Vadim Meikshans\Krya and
more
Info&Tickets: http://
Support:Das Land Steiermark,D.ID dance identity, BKA Österreich/Kunst und Kultur
Thanks to Im_flieger.
A Living Example will be presented at the NAKT unplugged Festival on
01.04.17, 19:30h, Frappant/Hamburg
Info + furhter programme
https://www.naktunplugged.de/nakt-at-night/nakt-at-night-ii/
Wiht kind support by
BKA Österreich/Kunst und Kultur
Reenactment von Arbeiten aus dem imagetanz-Archiv von 1989 bis 2017
Zur Eröffnung initiiert imagetanz das außergewöhnliche Projekt The Inheritance: Acht KünstlerInnen, die in der über 25-jährigen Geschichte des Festivals ein Stück bei imagetanz gezeigt haben, kehren gemeinsam mit einem jungen KünstlerIn zurück auf die Bühne. Mit dabei sind Daniel Aschwanden, Alix Eynaudi, Malika Fankha, Krõõt Juurak, Christine Gaigg, Philipp Gehmacher, Andrea Gunnlaugsdóttir, Matteo Haitzmann, Philippe Riéra/Superamas, Anne Juren, Sara Lanner, Simon Mayer, Gerald Straub, Doris Uhlich und Dorothea Zeyringer. Im Anschluss Eröffnungsparty im brut! (Achtung: The Inheritance findet in der Kunsthalle Wien Karlsplatz statt!)
Info & Tickets
http://brut-wien.at/de/Programm/Festivals-Projekte/Projekte/The-Inheritance
How individual but, simultaneously, similar are we?
Analyzing her self as social sculpture and choreography, Sara Lanner is browsing through her own personality, page by page. Layer by layer she reveals stories,
characteristics, categories and clichés that are specific to her own identity - but in which the audience finds itself at all times in the spotlight of their own reflection.
Event http://www.wuk.at/event/id/18572
Foto-Dokumentation https://www.buero-jbk.com/a-living-example-sara-lanner/
For the exhibition Inconvenient Positions, five sculptures by Lilo Nein are positioned in the rooms of Galerie Michaela Stock.
The exhibition Inconvenient Positions is the first stage of the artistic research project Writing Performance, which investigates various modes of recording, textualization and translation of performances in the interplay between different media.
Galerie Michaela Stock
Schleifmühlgasse 18, Wien
Two cooks caught in a loop rehearsing a funeral dirge.
At the bar, a technician tries a hand at solitaire.
Meanwhile, Hope lounges on a bench in the backroom
Tongue gently sniffing around a black hole
Removing life from her left third molar.
Clumsily, sustenance rolls across the floor
Perhaps on its way out…
http://stadtgalerieschwaz.at/?page=2&l=de&ID=222
A Living Example and APORIAS
Every act of identification requires a borderline that separates the self from its opposite. These lines frame the integrity of the self/person and they create a character based on binary oppositions.
How much individual but at the same time similar am I?
.
PERFORMANCES
03. + 17. June, 7.30pm
Friday Exit | Döblergasse2/16,1070 Wien
.
EHIBITION
3.-18.June
.
http://www.fridayexit.at/index.php/2016/05/aporias/
___________________________________________________________________________
In the frame of the imagetanz Festival at brut Vienna and the presentation of this year's Huggy Bears artist (support by Superamas). Info/Tickets
How individual but, simultaneously, similar are we?
Analyzing her self as social sculpture and choreography, Sara Lanner is browsing through her own personality, page by page. Layer by layer she reveals stories, characteristics, categories and clichés that are specific to her own identity - but in which the audience finds itself at all times in the spotlight of their own reflection.
Präsentation und Austausch zu "A Living Example".
Unterstützt von Im_flieger/CHANGING SPACES national.
Bericht und Informationen auf tanz.at und imflieger.net ->
http://imflieger.net/deutsch/projects/CHANGINGSPACES/2015/
http://www.tanz.at/index.php/magazin/18-expired/1412-graz-share-your-darlings-2015
"Es ist zu Ende" is a performance by the Swiss artist Maya Minder. In the frame of this year's BONE Festival it will be performed by Sara Lanner.
BONE will take place in Bern from 1st-6th of December with a big program. More information here:
http://www.bone-performance.com/programm/bone-18/
https://www.facebook.com/boneperformance/
How individual but, simultaneously, similar are we?
Analyzing her self as social sculpture and choreography, Sara Lanner is browsing through her own personality, page by page. Layer by layer she reveals stories, characteristics, categories and clichés that are specific to her own identity - but in which the audience finds itself at all times in the spotlight of their own reflection.
Sara Lanner | Concept,Choreography,Performance
Report on oktoTV about the exhibition:
http://www.okto.tv/senf/15055/20150918
Ausgehend von Thomas Hirschhorns Arbeit Collage-Truth (2012) untersucht Sara Lanner Körper in Kommerz und Krieg. Im unmittelbaren Aufeinandertreffen gegensätzlicher Körperbilder beschäftigt sie sich mit der Kategorie der Integrität. Das Ausstellen von Körpern wird als Mechanismus des Entstellens befragt. Dafür setzt sich Sara Lanner mit der Instrumentalisierung von Körpern zu Werbe- und Propagandazwecken auseinander.
Sara Lanner | Konzept, Choreografie, Performance
Michael Wedenig | Komposition, Sound Design
Anja Kohlweiss | Kostüm
Dramaturgische Beratung und Feedback |Yosi Wanunu, Katharina Greimel, Ana Jelušić, Gabrielle Cram
http://www.tqw.at/de/events/werkstueck-2015?date=2015-06-13_20-30&mini=calendar%2F2015-06